Home

Blosse Onderwijs snel van start met onderwijs op afstand

Blosse Onderwijs ging na de persconferentie op zondag 15 maart waarbij de intelligente lockdown werd afgekondigd meteen aan de slag met onderwijs op afstand. De goede ICT-voorzieningen op school maakten dit mogelijk. Ottilio Christiaan, Hoofd ICT bij Blosse Onderwijs: “Ik ben er wel trots op hoe de leerkrachten en leerlingen het hebben opgepakt. Veel ouders zullen het idee hebben gehad dat ze leerkracht moesten spelen. Op heel veel scholen hoefde dat niet, omdat het thuisonderwijs prima geregeld was.”

Ottilio Christiaan werkt bij het servicebureau van Blosse. Dat faciliteert de kindcentra op het gebied van financiën, HRM, kwaliteit, huisvesting en ICT. Een van zijn meest recente projecten betrof de aanschaf van persoonlijke medewerkersdevices. Leerkrachten en onderwijsmedewerkers die er een nodig hadden, kregen allemaal een persoonlijk apparaat.

Corona
Juist de persoonlijke devices zorgden ervoor dat Blosse Onderwijs goed op de lockdown kon inspelen. “Op zondag 15 maart was de persconferentie; direct na afloop kwamen we al met het complete managementteam deels virtueel bij elkaar om plannen te maken. Ons ICT-team met drie medewerkers breidden we uit met drie toppers van leerkrachten die erg thuis zijn in de ICT. Met die groep van zes zijn we aan de slag gegaan. Lesgeven op afstand kwam zo in een dag tot stand. Binnen onze SharePoint-omgeving, het Blosseveld, creëerden we een site, ‘Lesgeven op afstand’, waarop ook tips stonden. Wij vonden het onze verantwoordelijkheid dat alle leerlingen devices hadden om thuis mee te werken. Daarom zetten we direct op maandag al een bruikleenovereenkomst online die de ouders konden ondertekenen, waarna ze een device konden ophalen op school. De meeste scholen werken met Teams en een aantal vanuit een Google-omgeving. Via een lokale beheerpartij boden we ondersteuning aan onze medewerkers.”

Adoptie ‘sky high’
Terwijl de medewerkers in maart 2019 hun persoonlijk device al ontvingen, werden deze apparaten begin 2020 vooral gebruikt voor zaken als e-mail en het leerlingvolgsysteem. Dat is zo’n 60% van de functionaliteit. Na de eerste lockdown-week was dit al gestegen naar 90%, onder meer door Teams en chatten. Het gebruik van Teams steeg ook in de eerste week: van 400 gebruikers naar 4.000, inclusief leerlingen. De medewerkersapparaten met Office 365, een SharePoint-omgeving en Teams bleken wel de ideale combinatie om lesgeven op afstand te kunnen faciliteren. In coronatijd is de adoptie door leerkrachten sky high gegaan. Het was een moetje, maar dat heeft heel positief gewerkt.”

Tijdens de lockdown maar ook in de periode erna, waarin de helft van de leerlingen naar school kon, stond de uitleg door de leerkrachten centraal. “Dit om de ouders zoveel mogelijk te ontlasten: die hebben er niet voor geleerd en ook geen tijd voor. We adviseerden leerkrachten ook om zelf filmpjes te maken en die ook van elkaar te gebruiken. Ook in de periode dat de leerlingen de helft van de tijd naar school gingen, was “Flipping the classroom” de ideale oplossing. Wanneer de kinderen thuisonderwijs volgden, bekeken ze de instructie en als ze naar school konden, was de leerkracht er om hen te helpen tijdens de werkuren. Bij dit uitwerken komen immers de vragen; dan moet de leerkracht er zijn om die te beantwoorden.”

Zijn er nu leerachterstanden ontstaan door de coronacrisis? “Dat is lastig om te zeggen. Voor de cognitieve vakken is het in bepaalde gevallen eerder een verrijking geweest: leerlingen pakten het thuisonderwijs snel op; die zijn heel flexibel. Alleen de sociale component van het onderwijs is er wel eens bij ingeschoten: zoals gym, de musical, het kamp of de weeksluiting.”

Ottilio heeft opgemerkt dat de opgedane ICT-kennis in de zomervakantie goed op peil is gebleven. “Ik zou graag een ‘dertigste kindcentrum’ binnen onze stichting starten: ons virtuele kindcentrum. Hier kunnen de leerlingen dan vanuit huis terecht als de leerkracht ziek is en zo alsnog onderwijs op afstand volgen.”

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl