Home

Global Education Partner Summit

Tijdens de Global Education Partner Summit (GEPS) van Microsoft, dit jaar een compleet virtueel evenement, viel op dat de nadruk meer en meer komt te liggen op wat scholen gaan doen met alle data die ze opslaan in de cloud. Hoe haal je waarde uit data om beter les te geven, om leerlingen beter te begeleiden én uitval tegen te gaan?

Door als school je data op te slaan in de cloud, krijg je relatief eenvoudig toegang tot de meest hoogwaardige Artificial Intelligence (AI) toepassingen. Het is aan de organisatie om de komende jaren te bepalen welke rol AI gaat spelen en hoe je daadwerkelijk waarde kunt creëren. 

De door Microsoft genoemde voorbeelden gaan altijd over leerlingen. Dat is een deel van de uitdaging. Ik stel voor om juist eens met elkaar te bedenken hoe we met AI iets kunnen doen om het tekort aan leerkrachten op te lossen. Laten wij bijvoorbeeld met slimme algoritmes voorspellen welke zij-instromers gelukkig kunnen worden in het onderwijs en daaraan iets kunnen toevoegen? Of anders voorspellen welke leerkrachten het plezier in het werk verliezen, zodat we ze tijdig kunnen helpen. Wie wil daar eens over meedenken?

Open Empire

Het was mij al eerder opgevallen, maar nog nooit zo helder geworden als tijdens deze GEPS: Microsoft wordt een ‘Open Empire’. Daarmee doel ik in tegenstelling tot het oude, gesloten beeld op de meer open samenwerking tussen Microsoft en cloudplatforms en -oplossingen van andere leveranciers. 

We weten natuurlijk al een tijdje dat Teams en Minecraft het goed doen op Chromebooks en Azure AD en Google kunnen federeren. Tijdens deze GEPS kwamen de nodige voorbeelden voorbij waarbij de verbindingen met de ‘concurrentie’ ook gewoon expliciet benoemd worden. De data die je gaat analyseren met de intelligentie van Azure kan dus elders staan. Het gaat steeds meer om integratie en interoperabiliteit tussen diverse clouds om de maximale waarde uit data te halen. 

Wat betekent dit concreet voor scholen?

Denk bijvoorbeeld eens aan het combineren van data uit je LAS (zoals ParnasSys en ESIS) met leerling informatie om nieuwe inzichten te krijgen. Standaarden voor het uitwisselen van data worden dan heel belangrijk. Daar moeten de scholen naar mijn mening nóg meer de regie pakken.

Het afgelopen jaar hebben wij geleerd dat online evenementen goed in staat zijn persoonlijke bijeenkomsten te vervangen. Toch heb ik juist nu de onverwachte ontmoetingen in de wandelgangen gemist. Ik hoop dat we volgend jaar toch weer een ‘echte’ GEPS hebben.

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl