Het voordeel van telefoneren via Microsoft Teams is dat je plaats-onafhankelijk en apparaat-onafhankelijk kunt telefoneren. Je kunt hierdoor zelfs tijdens een buitenwandeling met oordopjes met microfoonfunctie via de Teams-app bellen.
Als beheerder wijs je telefoonnummers aan gebruikers toe. Gebruikers kunnen gesprekken vervolgens doorverbinden of in de wacht zetten. Ook is het mogelijk een Voicemail in te stellen of een wachtmuziekje. Ook handig is het instellen van een simultaneous ring, zodat telefoontjes op meerdere toestellen binnenkomen. Zie hier een lijst met functies die je hebt met Phone System van Microsoft.
Om te bellen via Teams heb je de volgende licentie nodig:
Wil je naar buiten kunnen bellen (dus via een telefoonnetwerk) heb je een belbundel nodig. Deze kun je van Microsoft afnemen, maar dat hoeft niet. Deze belbundels schaf je aan bovenop de bovengenoemde Phone system licentie. Je kunt via Microsoft Teams op twee manieren naar buiten toe bellen, namelijk via:
Optioneel heb je de mogelijkheid Audio Conferencing af te nemen. Dit wil zeggen dat je bij Teams-vergaderingen kunt inbellen over een vaste telefoonlijn (dus niet via het internet). Dit kan handig zijn als je een slechte verbinding hebt. Audio Conferencing is los te koop, maar ook in de bundel Office 365 A5 -of- Microsoft 365 A5.
Wil je meer weten over Audio Conferencing met Microsoft, bekijk dan deze pagina. Om te zien hoe dit werkt in Microsoft Teams, bekijk je deze pagina.
In het menu van Teams zie je Oproepen, waar je nu de mogelijkheid hebt om je collega’s en mensen uit je adresboek te bellen. Hiermee bel je eigenlijk online met je e-mailadres.
De Phone System licentie zorgt ervoor dat je telefoniemogelijkheden krijgt zoals een menu met kiestoetsen en extra knoppen.
Bellen via Teams gaat zoveel mogelijk over het internet. Dus zodra een gebruiker ook over Teams telefonie beschikt, wordt gebruikgemaakt van een federatieve koppeling en zal dit niet van je belminuten afgaan (maar vindt online plaats). Bij intern gebruik is deze koppeling er standaard en bel je dus altijd gratis.
Bij externe gebruikers is een federatie (externe toegang) vereist. Door middel van de External Access instellingen kun je de federatie instellingen beheren. Standaard is dit open, wat betekent dat iedere organisatie die Teams gebruikt, een contact op zijn of haar e-mailadres kan benaderen en andersom. Dit wordt automatisch herkent door Teams doordat de beschikbaarheidsinformatie zichtbaar wordt van diegene waarmee je contact wilt opnemen. Het telefoonnummer wordt enkel als optie getoond wanneer de gebruiker een Phone System licentie heeft toegewezen.
Er worden continu verbeteringen in Teams aangebracht zodat het meebeweegt met de tijd en wensen van gebruikers. En zo zal dat ook gebeuren met de belmogelijkheden. Daardoor kan het zijn dat een beperking die er vandaag de dag is, er morgen wellicht niet meer is. Het is dus goed om als beheerder regelmatig te kijken naar nieuwe ontwikkelingen.
Daarnaast is er op het gebied van Teams telefonie een groot eco systeem actief waarin er al vele API’s bestaan met oplossingen voor eventuele beperkingen. Veel mogelijkheden die niet in Microsoft Teams Phone System zitten, worden vaak al via een partner aangeboden. Denk hierbij aan geavanceerde Call center oplossingen. Enkele voorbeelden zijn: TheVoiceofOffice365 en Anywhere365.
Je kunt kijken naar de roadmap van Microsoft Teams waar je alle komende ontwikkelingen van Teams kunt terugvinden. Maar ook de nieuwe functies die binnen Teams beschikbaar zijn gekomen. Ook het Teams blog is een goede manier om op de hoogte te blijven van updates.