Per 14 januari geldt voor de volgende producten ‘End of Support’:
Kijk hier voor een overzicht van de overige producten die in 2020 het einde van ondersteuning bereiken.
Alle bovenstaande producten krijgen na de genoemde datum geen beveiligingsupdates en software-updates meer vanuit Microsoft. Na deze datum is de klantenservice van Microsoft ook niet meer beschikbaar om technische ondersteuning te bieden. Wel blijft je pc blijft gewoon opstarten en functioneren, maar deze zal kwetsbaarder worden voor beveiligingsrisico's en virussen.
Bekijk ook ons webinar over End of support van Windows 7 en Office 2010.
End of support versie | Nieuwste versie |
---|---|
Windows 7 | Windows 10 |
Office 2010 | Office 365 Pro plus |
Windows Server 2008/R2 | Windows server 2019 of gebruik je serverlicentie om met korting naar Azure te gaan |
SQL Server 2008/R2 | SQL server 2017 (of 2019 zodra beschikbaar) of gebruik je serverlicentie om met korting naar Azure te gaan |
Exchange Server | Verhuis alles naar Office 365 |
Internet explorer 10 (browser) | Microsoft Edge |
Er zijn echter alternatieve opties wanneer het voor je onderwijsorganisatie nog niet mogelijk is om over te stappen naar een nieuwe versie.
Deze opties zijn:
Het ESU-programma (Extended Security Update) is een mogelijkheid voor scholen en schoolbesturen die oudere Microsoft-producten moeten draaien na het einde van de ondersteuning. Deze ESU bevat kritieke en/of belangrijke beveiligingsupdates zoals gedefinieerd door het Microsoft Security Response Center (MSRC) voor maximaal drie jaar na het einde van de uitgebreide ondersteuningsdatum.
Je bestelt een ESU voor één jaar. Per jaar kun je zo bekijken of je al klaar bent om te migreren naar een nieuwe versie van je product.
Wil je gebruikmaken van dit aanbod? Klik hier voor het product Windows 7 ESU »
Hoe worden de uitgebreide beveiligingsupdates uitgeleverd?
De uitlevering van verlengde beveiligingsupdates werkt zoals je gewend bent en begint direct na de einddatum van de ondersteuning, indien beschikbaar. Je kunt deze installeren met behulp van de tools en processen die je nu gebruikt. Het enige verschil is dat het systeem moet worden geactiveerd om de updates te installeren. Dit doe je via een persoonlijke activeringssleutel (MAK). Deze activeringscode is persoonlijk en exact het aantal keren te gebruiken dat je hebt afgenomen.
Deze code werkt onafhankelijk van de activering van het apparaat en kan parallel werken met een Key Management Service (KMS) activeringsimplementatie. Deze code vervangt niet de huidige product-activeringssleutel (bijv. OEM, KMS, MAK), noch activeren ze het systeem opnieuw.
Het is belangrijk dat op je systeem de juiste pakketten en versies geïnstalleerd zijn voordat de activeringscode wordt geïmplementeerd en geactiveerd. Als je eenmaal aan deze vereisten hebt voldaan, kun je de beveiligingsupdates installeren en activeren via het internet.
Wil je meer weten over de exacte stappen over de installatie en activatie, -of- welke pakketten er geïnstalleerd moeten zijn, kijk dan hier.