Hoe komt een training tot stand?

Als trainer en consultant bij APS IT-diensten ben ik al jarenlang nauw betrokken bij de ontwikkeling van de trainingen die we geven. Zo’n proces begint altijd met het brainstormen over onderwerpen en hoe deze te verbinden zijn aan onderwijsontwikkelingen. De uitdaging hierin is dat je altijd het nieuwste van het nieuwste aan bod wil laten komen op het gebied van duurzame en veilige onderwijsfunctionaliteiten.

Of het nu gaat om een functionaliteit die interessant is in de klas, voor leeractiviteiten of een toepassing die de organisatie kan gebruiken: elke training kent een directe relatie met onderwijstoepassingen. Het verbinden van functionaliteiten aan onderwijstoepassingen is een randvoorwaarde voor het geven van een goede training.

Na het vaststellen van onderwerpen en de inhoud gebruiken we kennisbronnen van Microsoft die gaan over de laatste innovaties. Daarnaast bezoeken we conferenties zoals bijvoorbeeld de Ignite, de SharePoint Conferentie 2019 of de Office 365 en SharePoint Connect Community Editions.

Als de onderwerpen eenmaal op elkaar zijn afgestemd en de bronnen gekoppeld, maken we een  lesschema. Elk onderwerp en deelonderwerp van de training wordt opgebouwd uit een freece frame. Dit is een didactische aanpak die bestaat uit: context van het onderwerp (voorbeeld uit de onderwijspraktijk), demo van hoe je het voorbeeld zelf kan realiseren, aan de slag aan de hand van looproutes en afsluiten met een vragenronde. Daarna begint dezelfde aanpak op een nieuw onderdeel.

Bovenstaande aanpak is een typische onderwijs aanpak waarbij vanuit een onderwijskundige context een functionaliteit direct toegepast kan worden in de eigen onderwijssituatie.  

Dummy