Stimuleren van 21e eeuwse vaardigheden

Om je leerlingen klaar te stomen voor de toekomst zijn 21e eeuwse vaardigheden essentieel. “De maatschappij verandert door technologie en digitalisering van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving.” stelt Kennisnet. Om binnen het onderwijs in te spelen op deze verandering zijn er een elftal competenties opgesteld die leerlingen helpen om later goed mee te kunnen doen in de 21e eeuwse maatschappij.

Creativiteit

Het ontwikkelen van creativiteit kan op diverse manieren. ICT-toepassingen kunnen je als leerkracht hierbij ondersteunen. Wij hebben een aantal handige toepassingen en tips op een rijtje gezet. Zo kan jij direct aan de slag.

  • Adobe
    Zoek je een interessante manier om 21e eeuwse vaardigheden bij leerlingen te stimuleren? Kijk dan eens naar de Adobe Spark apps. Deze apps werken intuïtief en kunnen ingezet worden om de creativiteit en samenwerking te stimuleren. Laat leerlingen bijvoorbeeld in groepjes werken aan een poster. Zo gaan ze op een creatieve manier aan de slag en stimuleer je ze tegelijkertijd om na te denken over de boodschap die ze willen communiceren. 

    Als je meer handvatten wil om te starten met Adobe kun je onze training 21e-eeuwse vaardigheden met Adobe volgen.

  • Powerpoint en Sway
    Naast het bekende PowerPoint heeft Microsoft nog een andere toepassing waarmee je snel en handig een presentatie in elkaar kunt zetten: Sway. Met functies als tekenen, het invoegen van afbeeldingen en het opmaken van tekst kunnen leerlingen hun creativiteit goed kwijt. 

    Hier vind je een handige uitleg over het maken van een spreekbeurt in PowerPoint. Wil je meer weten over Sway? Ga dan naar deze pagina.

  • Magix
    Werken met digitale media zoals film, beeld of muziek; met Magix kunnen leerlingen in het kader van mediawijsheid, multimedia en creatieve uitdagingen aan de slag met deze software. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van een liedje met de klas of het bewerken van de opgenomen musical. Het is een laagdrempelige manier om je leerlingen kennis te laten maken met het ontwikkelen én bewerken van digitale media.

  • Minecraft
    Gamen is hartstikke leuk, maar leren en gamen tegelijk is natuurlijk nog veel leuker! Minecraft Educatie is digitale, driedimensionale wereld waarin leerlingen allerlei dingen kunnen bouwen. Je kunt het vergelijken met digitale LEGO. Hiermee is het mogelijk om op een creatieve wijze het logisch, probleemoplossend en ruimtelijk denken te vergroten bij leerlingen terwijl ze een spel spelen. Minecraft Education is uitermate geschikt om geschiedenis tot leven te brengen of om leerlingen opdrachten, puzzels, rekensommen of andere taken te laten uitvoeren.

    Ben je nieuwsgierig naar alle mogelijkheden maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Vraag dan een training aan op maat of bekijk ons webinar.

Samenwerken

Samenwerken behoort tot de belangrijke vaardigheden van de 21e eeuw. Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. Maar hoe pas je dit toe in een digitale omgeving? Binnen Microsoft vind je verschillende toepassingen die daarbij kunnen helpen.

  • One Note Class Notebook
    Dit is een versie van het welbekende OneNote, speciaal ontwikkeld voor het onderwijs. Het is een on- en offline te gebruiken notitieboek waar zowel jij als leerkracht, als je leerlingen, in kunnen (samen)werken. Zo voeg je tekst, afbeeldingen, handgeschreven notities, bijlagen, koppelingen, spraak of video gemakkelijk toe en kun je huiswerk uitdelen én maken. Klik hier om direct te starten of vraag een training op maat aan.

  • Teams 
    Microsoft Teams biedt ruimte om intensief samen te werken én onderwijs op afstand te geven. Ook in de klas kan werken met Teams heel handig zijn. Het biedt de mogelijkheid voor leerlingen om intensief met elkaar samen te werken aan bijvoorbeeld projecten. Bestanden in Word, Excel en PowerPoint kun je eenvoudig met Teams delen, openen en bewerken. Ook is het als leerkracht hiermee mogelijk om opdrachten te maken, uit te delen en te beoordelen. Wil je meer weten over de mogelijkheden dan kun je je inschrijven voor de training Samenwerken en lesgeven met Teams of bekijk ons webinar.

Communiceren

Communicatie speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven. Je bent altijd en overal met elkaar verbonden en communicatie vindt ook veel digitaal plaats; via gesproken en geschreven tekst, beeld of geluid. Leerlingen moeten leren om doelgericht boodschappen over te kunnen brengen en begrijpen. Daarbij is het effectief gebruikmaken van de mogelijkheden van ICT en technologie belangrijk. De volgende toepassingen kan de leerling helpen bij het overbrengen van de boodschap.

  • Skype
    Bellen met een klas in het buitenland, samenwerkingsprojecten of een digitaal schoolreisje, het kan met Skype. Zo kunnen de leerlingen op een speelse manier werken aan hun communicatie vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan het communiceren met scholen uit een ander land of het oefenen met videobellen. Voor alle opties kun je terecht op deze pagina.

  • PowerPoint en Sway
    Ze kwamen al even aan bod bij de competentie creativiteit maar ook met betrekking tot communiceren zijn PowerPoint en Sway hele interessante apps. Zo kun je deze beide gebruiken om een verhaal te vertellen. Zowel via de apps zelf, of ter ondersteuning van een mondelinge presentatie. 

Computational thinking (programmeren)

Het is niet altijd even makkelijk om de leerlingen op een creatieve manier mee te nemen door de 11 competenties. Met de kleine robot Ozobot kunnen bovenbouwleerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met programmeren. Nieuwsgierig? We leggen je hier uit hoe het werkt.

Informatievaardigheden

Informatievaardigheden zijn vaardigheden die helpen bij het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie. Leerlingen zoeken regelmatig op het internet. Web for Classrooms is een zoekmachine die leerlingen helpt bij het formuleren van de zoekvraag en daarnaast enkel de geschikte en betrouwbare informatie aanbiedt, op het leesniveau van de gebruiker. Ideaal om leerlingen op een verantwoorde manier kennis te laten maken met het internet.

ICT-basisvaardigheden

Door de bovenstaande producten of toepassingen in te zetten bij jou op school werk je ook de ICT-basisvaardigheden bij.

(Leer)hulpmiddelen

Wist je dat Microsoft Office beschikt over diverse leerhulpmiddelen zoals de insluitende lezer, het beeldwoordenboek en de dicteerfunctie? Met deze toepassingen wordt niet alleen jouw werk makkelijker maar kun je ook kinderen met dyslexie of een taalachterstand helpen. Het zijn gratis toepassingen van Microsoft die bewezen technieken inzetten ter verbetering van het lezen van leerlingen (ongeacht de leeftijd). In onze training Vernieuwend onderwijs met Microsoft 365 komen al deze hulpmiddelen aan bod en krijg je de juiste kennis om deze zelf te gebruiken.

Digitaal toetsen

Er is steeds meer vraag naar de mogelijkheden om digitaal te toetsen. Het heeft namelijk enkele voordelen ten opzichte van analoog toetsen: je kunt namelijk digitale content toevoegen aan de vragen (bijvoorbeeld een filmpje), én je kunt makkelijk nakijken en een analyse maken om te zien waar je met de klas – of leerling – nog extra aandacht aan moet besteden. Bovendien is het extra veilig. Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Op deze pagina komen zowel Forms als Dugga en Take-A-Test aan bod. 

Dummy