Interview over Minecraft in de klas

Bouw samen met je klasgenootjes de school na, denk na over de taken en bedenk goed wat je hiervoor nodig hebt. Dat kan zomaar een opdracht zijn die leerlingen krijgen bij een Minecraft les. Kort geleden sprak ik met Joop van der Velde, leerkracht van groep 8 op basisschool de Librije in het Friese Gorredijk. Zijn enthousiasme over Minecraft in de klas viel ons al eerder op en daarom hebben we hem gevraagd naar zijn ervaringen met Minecraft in de klas. Want wat is er nou zo leuk aan Minecraft Education en hoe gaan zijn leerlingen ermee om?

Wat vindt u zo leuk aan Minecraft Education?

“Het leukste aan het spel is dat kinderen met elkaar gaan overleggen en discussiëren. Wat ga jij doen, wat ga ik doen, hoe zullen we het indelen en hoe pakken we het aan? Kinderen gaan bij elkaar gaan zitten, zetten de laptops naast elkaar en gaan gelijk aan de slag.”

Stuurt u juist op die samenwerking?

“Ja, ik stuur zeker op de samenwerking, maar nog belangrijker vind ik dat de leerlingen goede argumenten gebruiken voor hun keuzes in het spel. Zo wordt er goed overlegd. Dat is een heel sterk punt van dit spel.”

Kunt u een voorbeeld geven van een opdracht die u hebt gegeven?

“Ik heb bijvoorbeeld de opdracht gegeven om samen een dorp bouwen. Vervolgens zijn we gaan kijken wat je nodig hebt in het dorp, wanneer is een dorp leefbaar en wat mag echt niet ontbreken. Dan roepen de sportievelingen bijvoorbeeld gelijk: een sportveld! Maar ook andere dingen, zoals winkels moeten in het dorp komen. Dan moet er nog goed overlegd worden welke winkels. Dit leert de kinderen goed beargumenteren. Want de één wil dit, de ander dat.”

Komt er dan weleens ruzie? 

“Nee dat niet, ze kunnen vaak wel schikken. Al houden sommige hun poot stijf. Er zijn ook wel kinderen die het er niet mee eens zijn en die gaan snel dingen weghalen in het spel. Dan heb je dus ook een probleem. Ik stuur er dan op aan dat ze het zelf oplossen. Ik laat het gebeuren, zonder dat ze elkaar de koppen inslaan. Ik laat ze bedenken: wat gaat er fout, hoe moet het dan? Zo zet je aan tot een veranderingsproces en leert de kinderen beargumenteren en overleggen. Dat zijn kwaliteiten die heel belangrijk zijn, vind ik. Zonder dat wij daar als leerkrachten heel sturend in hoeven te zijn, leren ze het op deze manier zelf.”

Kan iedereen meekomen met de game?

“In principe wel. Als ze het gevoel hebben dat het niet lukt, zoeken ze wel iemand op die hen kan helpen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook kinderen die niet zo sterk zijn in vakken als taal of rekenen. Maar die hier juist ontzettend goed in zijn. Die zijn heel ICT-vaardig. Die slaan dan flink op de trom. Prachtig om te zien!”

Is het feit dat de game in het Engels is een probleem?

“Nee, dat is totaal geen probleem. Ze weten al veel Engelse woorden door andere spellen die ze spelen. Ik zit nu 40 jaar in het vak, weet veel van ICT, maar ze gaan ons echt voorbij en dan denk ik: ”leg het mij maar eens even uit”. Dat vinden de kinderen dan ook prachtig, dat ze de meester nog wat kunnen uitleggen.”

 

Wilt u ook starten met Minecraft Education? Bekijk dan eerst even onze informatie-pagina en schaf de game vervolgens gemakkelijk aan via APS IT-diensten.

Dummy

Starten met Minecraft?

  • Iedere school met een Microsoft overeenkomst en een Office 365 licentie kan Minecraft aanschaffen.
  • Voor het spel is minimaal Windows 10 of OS X nodig.
Dummy