Nieuws

Spelenderwijs leren: De winnaars van de Minecraft-wedstrijd aan het woord

Het bouwen van een duurzame school, dat was de opdracht van de Minecraft-wedstrijd die we organiseerden. Veel scholen grepen de kans om de strijd met elkaar aan te gaan.

De eerste plaats ging naar groep 8 van de Mariaschool in Erp, onder leiding van Susan Vos. Toen de Minecraftwedstrijd plaatsvond, boog Susan zich met haar klas over het thema duurzaamheid. “De lessen op onze school zijn gebaseerd op een thema en deze wedstrijd paste perfect in de planning,” vertelt Susan Vos. “We hadden het al uitgebreid gehad over wat duurzaamheid precies is. Die lessen konden de kinderen toepassen bij het bouwen van hun duurzame school.”

Maar niet alleen groep acht van de school was enthousiast over Minecraft. Vos merkte dat leerlingen uit verschillende groepen staan te popelen om hun lessen te combineren met het videospel. “Vorig jaar vertelden kinderen uit groep 6 me dat ze niet konden wachten om in groep 8 te zitten: want dan gaan ze aan de slag met Minecraft. Vanaf dit schooljaar is groep 7 ook met het videospel begonnen,” aldus Vos. “Het is dan ook een goede manier om computervaardigheden, programmeren en de lessen met elkaar te combineren. Daarin worden we goed bijgestaan door de ICT-coördinator op school.”

Bijenhotel en zonnepanelenpark

Mede door de ICT-coördinator schreef Vos haar klas in voor de wedstrijd. “Hij had me getipt over de wedstrijd. Toen ik het idee voorstelde aan de klas, waren ze meteen enthousiast. Ik heb de klas onderverdeeld in vier kleinere groepjes die elk een duurzame school gingen bouwen. De beste hebben we ingezonden,” vertelt Vos. De school die uiteindelijk werd ingezonden had onder andere een bijenhotel en een waterzuiveringssysteem. “Het waterzuiveringssysteem kreeg een apart lokaal waar je de machines echt hun werk kon zien doen,” legt Vos uit. “Er was een zonnepanelenpark, een moestuin en er waren trampolines. Achteraf gezien vonden de leerlingen dat onze inzending een mix moest zijn van de beste ideeën van de klas, want een groepje had bijvoorbeeld nagedacht over dikkere wanden om de school goed te isoleren. Ik vind het mooi dat ze zelf bedenken wat beter kan.”

De leerlingen van Susan Vos kregen elk een bioscoopbon cadeau en een Minecrafttaart.

Tweede plaats

De tweede plaats ging naar de CBS Prinses Maximaschool in Berkel en Rodenrijs, waar de plusklas onder leiding van ICT-coördinator Andreas Cornelisse aan de slag ging met het bouwen van hun duurzame school. “De plusklas bestaat uit dertien leerlingen uit de combigroep 6 en 8, die net iets meer aankunnen. Ze leerden al over de Tweede Wereldoorlog en de Amerikaanse verkiezingen met behulp van Minecraft.” Cornelisse is dan ook een groot voorstander van gamebased leren. “Op die manier behalen kinderen hun 21e eeuwse vaardigheden. Het is daarbij ook leuk en uitdagend, waardoor ze echt spelenderwijs die doelen behalen.”

Volgens Cornelisse past het thema duurzaamheid perfect binnen het rijtje. “Naast biologie, geschiedenis en aardrijkskunde is het ook belangrijk dat kinderen leren wat duurzaamheid is. Zo stonden ze voor een aantal dilemma’s tijdens het bouwen van hun school. Een voorbeeld hiervan was de keuze tussen eikenhout of tropisch hardhout voor de omheining. De leerlingen hadden al snel door dat de tweede optie verscheept moest worden vanuit het tropisch regenwoud terwijl eikenhout lokaal geproduceerd wordt. Mooie en waardevolle discussies voor de toekomst als je het mij vraagt,” vertelt Cornelisse.

Geen doel maar middel

Het bouwproces verliep bij de plusklas van de Prinses Maximaschool spelenderwijs. Al bouwende keken ze wat er precies nodig was en wat ze wilden. “We wilden wel dat de school op zou gaan in de omgeving. De school kreeg een groen dak vol met bloemen. Dat idee kwam van de meiden uit de groep. Zij hadden echt oog voor detail. Ook het voorstel om een boerderij te implementeren en een kunstlokaal in te richten kwam vanuit hen. De jongens waren meer met techniek bezig, zoals de windmolens en de stroombekabeling. Het was een mooie mix van ideeën die elkaar goed aanvulden.”

Naast het bedenken van duurzame oplossingen, bracht de opdracht ook onderdelen als maatschappelijk ondernemen en rekenen met zich mee. “Maar ook zaken als probleemoplossend denken, samenwerken en overleggen met elkaar kwamen spontaan naar boven. Ik ben zelf pas een jaartje bezig met Minecraft en ik leer nog elke dag bij, zeker van de kinderen. Minecraft gebruiken is nooit een doel op zich geweest, maar het is wel een heel mooi middel om het onderwijs aantrekkelijker te maken en de betrokkenheid te vergroten.”

De leerlingen van Andreas Cornelisse kregen een Minecraft T-shirt cadeau.

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl