Nieuws

Nieuwbouw IKC De Twijn helemaal gericht op bewegend leren

De fusie tussen twee scholen binnen PIT Kinderopvang en Onderwijs vormde de directe aanleiding voor de bouw van een gloednieuw pand voor IKC De Twijn in Alblasserdam. Van twee panden voor ieder maximaal 200 leerlingen ging het Kindcentrum naar één pand in het centrum van Alblasserdam voor meer dan 400 kinderen. “Bewegend leren was bij de bouw het uitgangspunt, maar ook was er volop aandacht voor digitalisering in het hele pand”, aldus Martijn Beekhof, directeur van IKC de Twijn.

PIT Kinderopvang en Onderwijs is een stichting met zeventien locaties in Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Heerjansdam, Ridderkerk en Zwijndrecht. Twaalf van deze locaties zijn kindcentra en combineren basisonderwijs en opvang. De andere vijf zijn locaties die alleen opvang bieden. De stichting biedt onderwijs en opvang voor 3.500 kinderen met 600 medewerkers. IKC de Twijn biedt onderwijs aan zo’n 410 leerlingen en heeft een bso, vso en peuterspeelzalen voor 120 kinderen. Er werken 60 medewerkers.

Volop in beweging

In 2015 kwam IKC de Twijn tot stand via een fusie van twee PIT-kindcentra. Aangezien beide scholen een te klein gebouw hadden, zat er niets anders op dan nieuw te gaan bouwen. Daar is met de gemeente over gesproken, er is een visie opgesteld en met de architect is er een plan geschreven. “Dat gaf nieuwe kansen om er direct een ander gebouw van te maken dan je gewend bent. De school is gebouwd volgens het concept van bewegend leren. En dat is zo uniek, dat het zelfs het Jeugdjournaal haalde. Want in welke andere school vind je een klimwand die tot de vierde verdieping gaat? Of een kooi, waarin een parcours is uitgezet van de ene kant van het gebouw naar de andere?”

Het gebouw is nu sinds 1 maart 2021 in gebruik en functioneert top. Op allerlei manieren stimuleert het pand de leerlingen om te bewegen. Zelfs als ze naar het toilet gaan, doen ze dat via een klimparcours. Ook tijdens de lessen mogen ze door de klas lopen of zelfs de klas uitgaan. Dan kunnen ze een opdracht uitwerken, alleen of met een groepje. Daarvoor kunnen ze plaatsnemen op een tribune die in het pand is gebouwd of in een van de huisjes op de gang. Er is een digitale beweegvloer waarop ze opdrachten kunnen doen. Een beamer projecteert dan bijvoorbeeld keersommen op de grond, waarbij ze naar het juiste antwoord moeten lopen. Bovendien is er een hardloopparcours in de gang aangelegd. Net als bij een atletiekbaan staan er lijnen op de grond, waarover de kinderen kunnen hardlopen.

Alles in de cloud

De nieuwbouw bood ook direct de kans om de ICTinfrastructuur te verbeteren. “Die moest gewoon heel goed zijn. Allereerst moest er een goed wifi-netwerk liggen. Omdat er in dit gebied glasvezel ligt, zit dat wel goed. We schaften nieuwe digiborden aan ter vervanging van de beamers die we nog hadden. Sinds het begin van dit kalenderjaar hebben we geen fysieke server meer in het pand. Het kindcentrum werkt volledig in de cloud. Wel gebruiken de leerkrachten nog desktop-pc’s in de lokalen, omdat dat volgens de ICT-beheerder de beste oplossing is in combinatie met de digiborden. Voor de leerlingen zijn er zo’n 120 laptops en Chromebooks beschikbaar, die iedereen mag pakken en voor de kleutergroepen zijn er een aantal iPads. We hadden bij de architect ook aangegeven dat we een aantal plekken in het gebouw wilden waar we deze apparatuur konden opslaan.”

Ook was er aandacht voor de software. “We doen eigenlijk alles via Teams, dat is zo’n beetje onze server geworden. Verder is vrijwel alles Microsoft-gebaseerd. We bieden nog geen tabletonderwijs, maar werken nog vrij veel vanuit boeken. Wel gebeurt de uitwerking vaak via de digitale weg. Uiteindelijk zullen we wel meer richting tabletonderwijs gaan bewegen en zullen de hogere groepen een eigen tablet of laptop krijgen. Bij een aantal PIT-scholen is dat inmiddels al het geval.” De leerlingen in de hogere groepen mogen zelfs hun mobiel meenemen. “Die wordt tijdens de les ook gebruikt. In groep 7 en 8 hebben ze vrijwel allemaal een mobiele telefoon, vaak ook al in groep 6. Ze kunnen er zelf voor kiezen of ze die bij de meester of juf inleveren tijdens de les of in hun tas opbergen. Als het nodig is, mogen ze hem dan gebruiken voor een opdracht. Maar niet om foto’s of filmpjes mee te maken.”

Technische hoogstandjes

Het gebouw kent nog een paar andere technische hoogstandjes. De verlichting werkt via sensoren die de lichtintensiteit afstemmen op het buitenlicht. En er zijn zonnepanelen die aangeven wat ze opleveren. Ook de luchtzuiveringsinstallatie werkt op sensoren. “Ik kan het niet bewijzen, maar juist in coronatijd heeft dit goed uitgepakt. We hebben gemerkt dat als er een leerling het coronavirus bij zich droeg, dat het zich dan niet verder verspreidde.” Ook de reacties van de leerlingen op het nieuwe gebouw zijn heel positief. “Ze willen niet meer terug. Door het vele bewegen, kunnen ze al hun talenten optimaal ontwikkelen.”

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl