Achter de schermen

“Met Intune waren we helemaal klaar voor werken op afstand”

Medewerkers van onderwijsstichting Floreant gingen precies op tijd, in januari 2020, over naar werken in de cloud met Microsoft 365. Hun laptops worden nu beheerd met behulp van Itune, waardoor iedereen altijd veilig aan de slag kan.

Jeroen Westera is bovenschools ICT’er bij onderwijsstichting Floreant, die tien christelijke basisscholen omvat in de regio Ommen/Dalfsen. De scholenstichting, die enkele jaren geleden ontstond uit een fusie, heeft altijd de ICT zelf ingericht. “Twintig jaar geleden zijn we al begonnen met de Novell-netwerken bij onze basisscholen in Ommen”, vertelt Westera. Inmiddels werkt de organisatie deels in de cloud. “Medewerkers zelfs al volledig, via Microsoft365 waarbij we veel doen in Teams. Het lesgeven zelf gaat deels met de Google Suite en op Chromebooks, maar ook deels via een eigen server met werkstations.” 

Eenvoudig beheer

Zo’n 165 laptops van medewerkers beheert de stichting zelf, via Microsoft Intune. “Zo noemen wij het trouwens nog steeds. Voorheen deden we al het beheer van laptops via de server. Toen Intune om de hoek kwam kijken heb ik een cursus gedaan, nu ongeveer drie jaar geleden. Ik vond de mogelijkheden destijds nog wat beperkt, vergeleken met wat je op een server kon doen. Maar het is inmiddels wel veel beter geworden. Nu kunnen we met redelijk eenvoudige middelen laptops van medewerkers beheren, die ook nog eens veilig te gebruiken zijn. Deze apparaten kun je bijvoorbeeld inrichten met een Bitlocker-functie. Mocht een laptop kwijtraken of gestolen worden, dan is de data die erop staat niet leesbaar voor anderen.”

In januari 2020 maakte Floreant de overstap van werken via de eigen servers naar werken via Microsoft Teams, waarbij alle medewerkers een laptop kregen aangeboden. “Dat hadden we niet op een beter moment kunnen doen, want twee maanden later ging het land op slot vanwege corona. Door het op deze manier in te richten, zijn we in staat om iedereen op elke plek te helpen. En mocht het eens nodig zijn, dan kan ik met Teamviewer altijd een sessie overnemen.”

Vooral voor applicaties

Westera gebruikt Intune voornamelijk voor de distributie van applicaties via een bedrijfsportal. “In principe kunnen gebruikers zelf geen applicaties installeren, behalve door ons goedgekeurde programma’s. Zij loggen in met hun account en maken automatisch een koppeling met hun Office-pakket, OneDrive en Teams, waardoor ze gemakkelijk samen kunnen werken en bij hun documenten kunnen. Verder gebruik ik Intune nog voor SharePoint, onze intranetpagina en het monitoren van storingen op apparaten.”

Bij het uitleveren van de laptops kreeg de stichting ondersteuning vanuit APS IT-diensten. “Zij hebben ons wegwijs gemaakt, waarna we alle apparaten konden uitrollen met een autopilot-functie. Dit betekent dat je ze van tevoren inricht met Windows, een Office-pakket, een browser en andere nuttige applicaties zoals VLC Media Player. Vervolgens is de laptop klaar voor gebruik. Mijn collega hoeft zijn of haar laptop alleen nog maar open te klappen en in te loggen om aan de slag te gaan. En er gebeuren geen onveilige dingen meer op de apparaten, doordat we dit via Intune goed hebben ingeregeld.”

Plezierig werken

Een expert in Intune noemt Westera zich allerminst “Er zijn heel veel functies die we nu nog niet gebruiken, maar die we tegelijkertijd ook niet missen. Ik heb de nodige extra configuratieprofielen en een paar extra applicaties toegevoegd. Alles bij elkaar kunnen medewerkers alles met hun apparaat doen wat zij willen, vanuit een professioneel oogpunt. De gebruikers zijn tevreden, Teams functioneert goed en het videobellen werkt uitstekend.. Daar wordt iedereen blij van. Dat merken we ook aan de geringe hoeveelheid klachten. Als er iets aan de hand is, heeft dat bijna altijd met hardware te maken en vrijwel nooit met software. Voor mij is het plezierig dat ik daar eigenlijk weinig omkijken naar heb.”

Ontvang elk kwartaal de nieuwe artikelen per mail

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl