nieuwsbrief-en-magazine

Dagmar Lens, Microsoft Nederland: Kinderen helpen hun talent verder te ontwikkelen

Sinds half augustus 2019 heeft Microsoft Nederland in de persoon van Dagmar Lens een nieuwe Education Lead in de gelederen. “Ieder kind maakt zijn eigen reis om zich verder te ontwikkelen en moet daarbij de aandacht krijgen die het verdient. Technologie kan leerkrachten juist helpen om hen die aandacht te geven.”

De rode draad door de carrière van Dagmar Lens is het opzetten van samenwerkingsverbanden met zakelijke partners in technologie en innovatie om daarmee klanten verder te helpen. Dat deed ze eerder bij IBM en doet ze ook al enige tijd bij Microsoft, sinds kort met het onderwijs als doelgroep. “Ik wil leerlingen via de inzet van ICT helpen met het opdoen van kennis en vaardigheden om zichzelf zo nog beter te kunnen ontwikkelen”, zegt ze daarover.

Scholen met een visie

Een van de speerpunten van haar toekomstige baan wordt het op grotere schaal uitrollen van de Microsoft Educatie-transformatiestructuur. Deze structuur biedt bestuurders van scholen een handvat om een heldere visie te creëren over de inzet van ICT op school. De Educatie-transformatiestructuur is ontwikkeld in samenwerking met vele scholen en vanuit best practices wereldwijd. Microsoft en partners organiseren bijeenkomsten met schoolbesturen om aan de hand van deze structuur een visie en beleidsplan op te zetten. Dat begint met het invullen van vragenlijsten door de bestuurders en directeuren, zodat zij een goede indruk krijgen van de eigen prestaties. Hoe goed is mijn eigen beleid? Wat doen anderen? Wat kan ik van hen leren? Lens: “Het doel is een heel concreet uitvoerbaar plan op te stellen, waarin kleine realistische stappen worden geformuleerd. Bijvoorbeeld over een onderwerp als het aanpassen van de indeling van het schoolgebouw, door het opzetten van leerpleinen of ruimtes waar je goed kunt brainstormen. Als het plan te high-level is, werkt het niet. Iedereen kan wel zeggen dat je slimmer moet samenwerken of de content voor leerlingen meer persoonlijk op maat moet maken, maar dat zijn te grote onderwerpen. De thema’s in de educatie-transformatiestructuur helpen om het concreter te maken.”

Om inspiratie op te doen, zijn er best practices van andere scholen, die Microsoft meer ter beschikking wil stellen. “Dat wordt een speerpunt in Nederland. We kunnen geen koploper blijven als we de digitale transformatie van het onderwijs niet verbeteren. De Nederlandse regering kan wel beleid uitstippelen, maar iedere school moet dat doen. Een concreet actieplan om dat beleid aan te pakken en met leerkrachten aan de slag te gaan.” De Microsoft Educatie-transformatiestructuur is terug te vinden op aka.ms/etf.

De leerling centraal

Een ander onderzoek dat Microsoft deed was ‘de klas van 2030’. Een van de opmerkelijke uitkomsten was dat kinderen zeggen dat ze zelf weer centraal willen staan in de klas. Met technologie wil Microsoft het onderwijs daarbij helpen. Lens: “Als moeder heb ik ervaren dat het onderwijs vooral is ingericht om de middenmoot goed te ondersteunen en kinderen aan de onderkant erbij te trekken. Maar diversifiëren in de middenmoot blijkt nog lastig. Waar is een kind echt in geïnteresseerd? En hoe kun je zijn of haar talent verder ontwikkelen? Ik zou het mooi vinden als we technologie kunnen inzetten om ons bij deze vraagstukken te helpen. Ieder kind maakt zijn eigen reis om zich verder te ontwikkelen en moet daarbij de aandacht krijgen die het verdient. Persoonlijk leren en maatwerk kunnen daarbij helpen. Als kinderen in groepen samenwerken, bijvoorbeeld in Teams of OneNote, kan de leerkracht op ieder moment feedback geven. Dat is minder tijdsintensief en werkt beter dan achteraf een cijfer geven voor de totale opdracht.”

Hoe kun je als leerkracht met Minecraft Education aan de slag gaan of je werk organiseren in een digitale omgeving? “Bij Microsoft zijn mensen daar fulltime mee bezig”, vertelt Lens. “We willen de adoptie van de technologie ondersteunen, zorgen dat scholen hun investering in ICT ook echt benutten. Leerkrachten hebben vaak nog koudwatervrees en weten niet goed waar te beginnen. Dan is het fijner om van een andere leerkracht te horen hoe het werkt dan van ons. We willen op een laagdrempelige manier laten zien dat er veel mogelijkheden zijn om op een andere manier impact te maken op de kinderen. Mijn oproep aan de leerkrachten om je aan te sluiten bij het netwerk: aka. ms/miee.

Alles vanuit Teams

Scholen kunnen de komende tijd rekening houden met een aantal veranderingen in Microsoft 365. Zo wordt Teams de centrale omgeving van waaruit je (samen)werkt en naar de verschillende oplossingen gaat. Enkele voorbeelden: in Teams houd je videocalls, werk je samen in documenten en kunnen leerkrachten en leerlingen met elkaar chatten.

Ook de immersive reader of insluitende lezer is enorm verbeterd. Die zorgt er bijvoorbeeld voor dat de opmaak beter leesbaar is, kan aangeven wat voor functie een woord heeft in de tekst en kan teksten voorlezen. Lens: “Speciale dyslexie-tools heb je dan in veel gevallen niet meer nodig. Microsoft zal zich blijven inzetten voor het verbeteren van de toegankelijkheid voor alle kinderen. Ook om een andere taal aan te leren, kan de immersive reader goed helpen: hij leest ook woorden in andere talen op de juiste manier voor.”

Alhoewel veel scholen in het primair onderwijs al in de cloud werken, kan het nog beter worden ingezet in het klaslokaal, vindt Lens. “Je kunt bijvoorbeeld Teams inzetten om online deel te nemen aan de les, terwijl je thuis zit met een gebroken been. Of in de klas skypen met klassen in een ander land om te zien hoe leerlingen daar leven en les krijgen (aka.ms/MSFTGlobalConnectPlan). Het zijn toepassingen waar je heel gemakkelijk mee kunt starten en geen extra kennis voor nodig hebt. Het voordeel van werken in de cloud met Office 365 is ook dat er iedere week een nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd. Door de cloud zijn er dus minder grote aankondigingen van nieuwe versies, maar merk je constant verbeteringen.”