nieuwsbrief-en-magazine

Het Kinderpersbureau doet verslag

Het Ontdeklab is een initiatief van Stichting Prodas dat onderzoekend leren aanmoedigt. In deze labs kunnen klassen genieten van innovatief onderwijs dat goed aansluit bij het nieuwe curriculum, zoals een green screen, virtual reality en 3D-printen. Ook het Kinderpersbureau is onderdeel van het lab. Het is een leuke manier voor leerlingen om kennis te maken met video, journalistiek en een hele rits aan 21ste-eeuwse vaardigheden.

Jeroen Vrijnsen is leerkracht van groep 7 en 8 op de St. Willibrordus in Deurne, één van de 24 scholen van Stichting Prodas. Hij besloot enkele jaren geleden zijn interesse voor ICT en media te bundelen in een opleiding tot mediacoach. Al gauw kreeg hij de kans om één dag per week het Ontdeklab te bemannen. “Dat is een welkome aanvulling op mijn baan als leerkracht”, vertelt Vrijnsen. “Nu kan ik ook buiten de muren van mijn klaslokaal iets wezenlijks betekenen voor het onderwijs.”

Vraag vanuit bedrijfsleven

Innovatief onderwijs is niet op elke school mogelijk. Omdat de huidige lesmethodes er nog geen ruimte voor bieden of omdat de middelen er gewoonweg niet zijn. Het Ontdeklab biedt een oplossing voor dit laatste probleem: 24 scholen hebben gezamenlijk namelijk meer financiële slagkracht dan één. Daardoor kon het Ontdeklab onder meer green screens, camera’s en iPads voor foto- en videobewerking aanschaffen. Toen op een gegeven moment de vraag vanuit het bedrijfsleven groeide om leerlingen kennis te laten maken met techniek en video, lag het idee voor het Kinderpersbureau voor het oprapen. “Ik ben altijd met fotografie en videobewerking bezig geweest, maar dat beperkte zich vaak tot de vakantiefoto’s. Voor het Kinderpersbureau komen deze kwaliteiten nu goed van pas.”

Veel bedrijven willen graag een promotievideo en de aanvragen stromen dan ook binnen. Het Kinderpersbureau heeft het er maar druk mee en kan kiezen welk project ze wel en niet aannemen. “Voor elke aanvraag benaderen we een school binnen de stichting en vragen hen of er drie à vier leerlingen mee willen werken aan het project. Vervolgens ga ik naar de school toe voor een kennismakingsafspraak en geef ik een workshop rondom de werking van de camera’s, de verschillende standpunten, hoe ze een mooi shot kunnen schieten en hoe ze zich voor kunnen bereiden op een interview”, vertelt Vrijnsen.

Filmen bij de boer

Het Kinderpersbureau past volgens Vrijnsen volledig binnen het nieuwe curriculum. “Het stimuleert de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, creatief denken en plannen. Maar het is ook belangrijk om een goede verbinding te maken met de huidige lessen, zodat het bureau geen extraatje is, maar juist goed aansluit op het onderwijs.” Als voorbeeld noemt Vrijnsen de ‘klasseboeren’ waar de leerlingen langsgaan. “We zullen in totaal zes boerderijen bezoeken, waarbij de boeren iets inhoudelijks vertellen over de natuur. Bijvoorbeeld over hoe gewassen groeien of waar melk vandaan komt.” De leerlingen van het Kinderpersbureau bereiden het interview voor, houden het gesprek met de boeren en bedienen de camera’s. En het blijft niet alleen bij klasseboeren: leerlingen interviewen ook burgemeesters, CEO’s van bedrijven en inspecteurs die langskomen op het bestuurskantoor. De filmpjes worden met de geïnterviewden gedeeld en online gezet op het YouTube-kanaal van het Kinderpersbureau.

Leren presenteren

Leerlingen doen met het maken van de video’s nieuwe digitale-, taal- en interviewvaardigheden op. Het zijn deze vaardigheden waar leerlingen, maar ook de maatschappij steeds meer om vragen, volgens Vrijnsen. “Ook leren ze nieuwe sociale vaardigheden, want: hoe stel je jezelf voor als je bij een bedrijf op bezoek gaat voor een interview?” Trots vertelt Vrijnsen over een leerling die aan het begin van het jaar als doelstelling had gesteld dat hij wilde leren om zichzelf te presenteren. “Met het Kinderpersbureau stond hij tijdens het Kennisfestival uiteindelijk voor een vol Philips-stadion en vertelde hij over zijn doel en hoe het hem bij dezen was gelukt dit te behalen. Dat was een heel mooi moment.”

Doe-het-zelf

En de leerlingen zelf? Die zijn razend enthousiast! “Ze willen het liefst elke week met video aan de slag”, vertelt Vrijnsen. En met de leenkisten die ze bij het Ontdeklab paraat hebben staan kan dat. “Vaak ontbreekt het scholen aan middelen en materialen, maar de leenkisten bevatten alles om direct met onder andere video aan de slag te gaan, zoals een iPad, een 360-graden camera en uitleg over de apparatuur.” Het enige wat in de kist ontbreekt, is een volledig uitgewerkt lesplan. En dat is bewust zo, legt Vrijnsen uit. “We willen dat de leerkrachten net als de leerlingen, zelf gaan ontdekken hoe ze de materialen in de kist kunnen inzetten en gebruiken.”

Vrijnsen hoopt dat de leenkisten de drempel verlagen voor leerkrachten die buiten de lesboeken om bepaalde leerdoelen willen behalen. Hij wil daarbij zijn collega’s op het hart drukken dat ze niet bang hoeven te zijn dat ze niet alle wijsheid in pacht hebben, want “leerlingen kunnen op dit gebied onwijs veel van elkaar leren”. Daarom roept de leerkracht tot slot zijn collega’s op om “gewoon een camera op te pakken om er samen met de leerlingen op uit te gaan en te filmen!”

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl