nieuwsbrief-en-magazine

“Ik zie het vertrouwen in de eigen kwaliteiten zichtbaar groeien”

CKC Drenthe besloot het afgelopen jaar om het online werken te stimuleren, waarbij alle scholen naar de cloud migreerden en leerkrachten met Teams gingen werken. Toen de landelijke coronamaatregelen werden getroffen, zat de stichting gelukkig al in de testfase van het traject. Toch kenden ook zij nog de nodige uitdagingen.

CKC Drenthe biedt onderwijs en kinderopvang aan dertig kindcentra. Gerjan Peeneman is al meer dan zes jaar werkzaam binnen de stichting als bovenschools onderwijskundig ICT’er. Dat doet hij gezamenlijk met drie andere collega’s die binnen de ICT elk hun eigen specialisme hebben. Sinds een kleine twee jaar is Peeneman ook directeur van het KC Beatrix. Voor een deel bestaat deze dubbelrol uit het geven van trainingen aan zijn collega’s van de stichting. Zo heeft hij het afgelopen jaar al veel trainingen over Teams gegeven. In eerste instantie werd het programma vooral ingezet als een communicatiemiddel voor leerkrachten onderling, maar Peeneman was ook op enkele scholen al begonnen met het inzetten van Teams voor lesgeven. Deze toepassing kwam de laatste weken in een stroomversnelling.

Gedwongen stappen zetten

De huidige situatie dwingt leerkrachten om snel stappen vooruit te zetten. Peeneman: “Gelukkig merk ik dat veel leraren een stuk beter met technologie om kunnen gaan dan ze aanvankelijk dachten. Zo wist een van mijn collega’s voor deze hele situatie niet hoe ze digitaal een bestand kon delen. Toen ik laatst echter een overleg met haar had via Teams deelde ze opeens spontaan haar scherm met mij om iets uit te leggen. Ik zie het vertrouwen in de eigen kwaliteiten zichtbaar groeien.” En elke leerkracht pakt het op eigen wijze aan. “De ene docent geeft live lessen, terwijl de ander instructievideo’s opneemt, gevolgd door een vragenuurtje.”

Information overload

Wat voor leerkrachten vooral een uitdaging blijkt, is de overweldigende hoeveelheid aan informatie. “Zij ontvangen appjes, mails en chatberichten en houden alles scherp in de gaten, omdat ze bang zijn om iets belangrijks te missen.” Peeneman probeert deze information overload te ondervangen door te sturen op zo min mogelijk kanalen binnen Teams. “Daarbij helpt het dat je in Teams alles in één omgeving hebt. Je kunt ook aangeven wat je werktijden zijn, dus dan kan iedereen direct zien of je bereikbaar bent.”

Digitale Koningsspelen

Nu de eerste hobbels in de weg naar digitaal lesgeven met de grond gelijkgemaakt zijn, ziet Peeneman dat leerkrachten op zoek zijn naar een verdiepingsslag. “Ze willen weten hoe ze één-op-één kunnen werken met leerlingen, hoe ze digitaal kunnen toetsen en hoe ze de opdrachtenmodule kunnen inzetten.” Ook afgelopen Koningsdag hebben ze op het KC Beatrix een extra stap gezet en de Digitale Koningsspelen georganiseerd. “Onze leerkrachten hebben een aantal sporters gevraagd om een challenge te maken rondom bewegen. Deze hebben wij de vrijdag voor Koningsdag online geplaatst op een kanaal binnen Teams waar de hele school op aangesloten is. Vervolgens konden leerlingen filmpjes opsturen van hoe zij de challenge uitvoerden en hebben we per onderdeel een winnaar uitgekozen!”

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl