nieuwsbrief-en-magazine

Kun jij al denken als een computer?

Veel leerkrachten van jonge kinderen worstelen met het inzetten van de vaardigheid Computational thinking in de klas. Helemaal niet nodig! Want in elke (kleuter)groep wordt er al heel veel gedaan aan Computational thinking. Door het bewust in te gaan zetten, worden kinderen heel vaardig en kunnen zij ‘denken als een computer’.

Een van de vier vaardigheden van digitale geletterdheid is Computational thinking. Vaak wordt deze vaardigheid samengevat als programmeren en coderen. Maar het is meer dan dat. Op de site van Don Zuiderman vond ik de volgende omschrijving:

“Computationeel denken (of robot-denken) is een manier om problemen op te lossen. Dit kan een eenvoudig probleem zijn, zoals hoe kan ik een peer eten? Of een ingewikkeld probleem, zoals hoe kan ik een wereldreis maken? Door computationeel denken kun je de oplossing zo vertellen dat een computer (of een mens) het begrijpt. Dus in kleine logische stapjes.”

Door los te laten dat het met de computer moet, komen er activiteiten naar boven waarin je werkt aan probleemformulering, gegevensorganisatie en -analyse en representatie om problemen op te lossen. Bij jonge kinderen werk je ook aan deze vaardigheid door offline activiteiten. Je bereidt ze voor op een bepaalde manier van denken: het denken als een computer. In hogere groepen zal er steeds meer met een computer worden gedaan, maar ook daar kunnen offline activiteiten het denken als een computer versterken.

Alles waarbij je een stappenplan gebruikt, is Computational thinking. Het bakken van een cake volgens een recept bijvoorbeeld. Maar ook een figuur namaken op de kralenplank of een kralenketting rijgen volgens een patroon. Eén van mijn favoriete activiteiten is het coderen met pixels. Je zet dan een code om in een figuur op de kralenplank. Ik heb deze activiteit een aantal keren met kinderen gedaan en merk dat het echt iets van ze vraagt, ook op het gebied van doorzettingsvermogen. Als je kinderen samen laat werken, zijn ze super trots op het resultaat!

Tot mijn vaste rituelen in mijn kleuterklas behoorde het tellen van het aantal kinderen in de kring of in kaart brengen welk fruit iedereen bij zich heeft. Zo verzamel je gegevens die je analyseert en visualiseert, bijvoorbeeld met een staafdiagram. Ook dan ben je ongemerkt bezig met Computational thinking.

De Beebot is zonder twijfel mijn favoriete onderdeel. Dit kleine robotje kun je programmeren met de knoppen op zijn rug. Altijd als ik de Beebot tevoorschijn haalde, ging er een groot gejuich op. Het gave van de Beebot is, dat je naast de basis van programmeren, ook bezig bent met taal- en rekenactiviteiten.

Je ziet, ook met jonge kinderen kun je bezig zijn met Computational thinking, op een manier die past bij de leeftijd en de manier waarop de leeftijdsgroep leert. Zonder steeds achter dat scherm te zitten. Natuurlijk kun je dat scherm prima inzetten als je werkt aan de vaardigheden van Computational thinking. Door zowel on- als offline te werken, zorg je dat kinderen gaan denken ‘als een computer’ en zo steeds een beetje digitaal vaardiger worden.

Wil je meer lezen over Computational thinking met jonge kinderen? Kijk op: www.mirandawedekind.nl

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl