nieuwsbrief-en-magazine

Van vier naar vierhonderd vergaderingen via Teams

Richard Hartog, stafmedewerker ICT bij SKO De Streek, zette in oktober vorig jaar een bijeenkomst op over het werken met Teams in de klas. Een handvol leerkrachten meldde zich hier toen voor aan. Dankzij de coronamaatregelen maken de meeste scholen binnen de stichting inmiddels intensief gebruik van het programma bij het online lesgeven.

Stichting Katholiek Onderwijs De Streek is verantwoordelijk voor het onderwijs op negen basisscholen. Richard Hartog is al zo’n zeven jaar werkzaam voor de stichting. Als ICT-stafmedewerker houdt hij zich bezig met “bijna alles dat zich op ICT-gebied afspeelt binnen de stichting”. Hartog bestempelt de afgelopen weken als een spannende tijd waarin innovaties op ICT-gebied die voor het komende jaar op de planning stonden, nu binnen praktisch een week uitgerold moesten worden. “Normaal gesproken proberen we iedereen langzaam bekend te maken met nieuwe tools en ontwikkelingen, maar dat zat er nu niet in.” Al betekent dat wel dat Teams nu eindelijk de kans krijgt op verschillende scholen binnen de stichting. “We zijn van vier vergaderingen vorige maand, naar 425 vergaderingen per dag gegaan in deze maand!”

Blijf bij wat je kent

De keuze voor Teams was volgens Hartog voor de hand liggend. “Alle bouwstenen waren namelijk al aanwezig, leerkrachten waren al bekend met de Office-toepassingen en de leerlingen waren al aanwezig in de tenant. Ook de eerder genomen beslissing om alle scholen op serverloos werken over te laten gaan, heeft ons geholpen” Ook al is Teams volgens Hartog geen rocket science, het is voor de meeste leerkrachten wel even wennen. “Zij moesten uitzoeken hoe ze een videochat opzetten, contact leggen met de leerlingen, opdrachten uitzetten en soms zelfs polls en enquêtes afnemen. Maar inmiddels draait alles goed. Zeker dankzij de enorme inzet van de ICT-coördinatoren.”

Informatie filteren

Om te voorkomen dat de leerkrachten in deze tijden omkomen in de hoeveelheid informatie die beschikbaar kwam over de allernieuwste tools en online lesgeven, heeft Hartog een Coronakanaal opgezet in Teams. “Binnen dit kanaal deel ik alle informatie die ik relevant acht met de ICT’ers van de verschillende basisscholen. Zij kennen de werkwijze en aanwezige educatieve middelen als geen ander en kunnen op basis daarvan bepalen of zij het doorspelen naar de leerkrachten.” Wat relevant bleek voor elke school waren onder andere de online video’s van Marien Zonnenberg en Sander Kats, trainers van APS IT-diensten. “Leerkrachten die nog nooit met Teams hebben gewerkt, konden zich op deze manier het programma binnen korte tijd eigen maken.”

Privacy

Een voordeel van Teams is volgens Hartog dat de privacy goed is geregeld. “In deze tijden mogen we de privacy van onze leerlingen en leerkrachten niet uit het oog verliezen. Alle leerlingen waren al in de Microsoft 365 tenant aanwezig op schooldomein, dus er was geen reden om privégegevens van hen te delen.” Om het ook voor de leerkrachten goed te regelen, is Hartog met de functionaris gegevensbescherming om de virtuele tafel gegaan. “Met bijvoorbeeld simpele tips als ‘vervaag je achtergrond’ en ‘zet je persoonlijke meldingen uit als je je scherm deelt’ proberen we het inzetten van Teams ook voor leerkracht op een veilige manier te laten verlopen”, besluit Hartog.

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl