nieuwsbrief-en-magazine

Verrijking lessen met OneNote, Skype en Sway

Kindcentrum Rivierenwijk is een Microsoft Showcase School en Jorne Dijkerman is hier de Microsoft Innovative Educator Expert (MIEE). Ook staat hij voor de klas in groep 8 en weet hij dankzij verschillende ICT-toepassingen zijn lessen te verrijken en leerlingen te activeren. Zo zat hij niet lang geleden nog met zijn halve klas op de Bahama’s, via Skype weliswaar.

Op Kindcentrum Rivierenwijk werken de kleuters al met iPads en beschikken alle kinderen vanaf groep 3 over een eigen tablet. Maar Dijkerman wil één ding vooropstellen: ICT is geen doel op zich. “Ik adviseer collega’s altijd om niet te makkelijk over ICT te denken; het moet wel binnen je lessen en bij de leerdoelen passen”, vertelt Dijkerman. Enkele jaren geleden maakte hij de overstap van groep 7 naar de laatstejaars uit groep 8. “Dat vond ik wel gaaf. Ik vind het namelijk geweldig om de leerlingen klaar te stomen voor het voortgezet onderwijs.” Dat doet Dijkerman onder andere met behulp van diverse ICT-toepassingen.

Plannen, kleuren en uitvoeren

Ieder schooljaar begint voor Dijkerman met het aanmaken van een groot bestand in OneNote Class Notebook. “Hierin bewaar ik het overzicht over alle vakken. Ik werk er dan ook dagelijks mee.” Aan het begin van elke nieuwe week zet hij er een digitale weektaak in voor zijn leerlingen. “Met verschillende kleuren moeten zij inplannen op welke dag zij een taak af zullen hebben en aangeven wanneer ze deze ook daadwerkelijk afronden. Zo bereiden we ze alvast voor op de zelfstandige werkwijze in het voortgezet onderwijs. Eenmaal klaar met de verplichte weektaak, mogen de leerlingen een keuzetaak uitkiezen”, vertelt Dijkerman. Dat de digitale weektaak ook handig is voor leerkrachten blijkt uit het feit dat steeds meer van zijn collega’s het eveneens inzetten. “In één oogopslag kan de leerkracht zien waar leerlingen mee bezig zijn en hoe ver ze met een bepaalde opdracht zijn.”

Uit de overtuiging dat Kindcentrum Rivierenwijk als digitale school minder papier moet gebruiken, zet Dijkerman OneNote ook optimaal in tijdens de lessen begrijpend lezen. “Artikelen van SamSam of NUjunior zet ik in OneNote. Vervolgens nemen we klassikaal de tekst door, leggen we verbanden, zoeken we naar verwijswoorden en pikken we de moeilijke woorden eruit.” De definities van deze lastige woorden en begrippen zet Dijkerman vervolgens in het online woordenboek binnen de samenwerkingsruimte van OneNote. “Elke leerling heeft ook een eigen online woordenboek, waar ze dus, ook als ze thuis zijn, woorden aan toe kunnen voegen.

Op basis van deze woordenboeken maak ik woordenschatspelletjes of kleine toetsen”, vertelt Dijkerman.

Les naar de haaien met Skype

Een andere toepassing die wekelijks terugkomt in het klaslokaal van Dijkerman is Skype in the Classroom. Al vier jaar skypet hij met zijn leerlingen wekelijks met een klas in het buitenland. Zo heeft hij door de jaren heen al een flink contactenbestand opgebouwd. “We beginnen het belletje altijd met een ronde ‘Mystery Skype’. Tijdens dit spel moeten leerlingen er via gesloten vragen achter komen in welk land de kinderen aan de andere kant van de lijn wonen. Het is echt een feestje als ze het weten te raden!”

Zo heeft Dijkerman een leuke, interactieve manier gevonden om de leerlingen kennis te laten maken met andere culturen. “Op deze manier komen kinderen er spelenderwijs achter dat Vietnam heel anders is dan Uruguay en Puerto Rico volledig verschilt van Tunesië.” Hij stelt van tevoren een taakverdeling op, waarbij twee leerlingen in het Engels vragen mogen stellen en een ander duo de vragen vanuit het andere land mag beantwoorden. Weer twee andere leerlingen geven een presentatie over Nederland, de cultuur, het Koningshuis en de bezienswaardigheden.

Enthousiast over de mogelijkheden geeft Dijkerman nog één laatste tip: de Skype Virtual Field Trips. “Vorige week liet een wetenschapper op de Bahama’s zien hoe ze een haai onderzoeken, hoe de huid en kieuwen werken en hoe ze een sensor plaatsen om het dier te volgen.” Vanwege het tijdsverschil kon deze field trip niet tijdens de lesuren, maar toch was de helft van de klas na schooltijd vrijwillig aanwezig om te komen kijken.

Ook leuk voor ouders

ICT-toepassingen maken de lessen niet alleen voor leerlingen aantrekkelijker, maar ook voor de ouders. Zo worden alle ouders maandelijks via een Sway-nieuwsbrief op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen in de klas. “Alle nieuwtjes van de maand staan erin. Ik schrijf over de sfeer in de klas, de vakken die we hebben gehad en voeg foto’s en filmpjes toe van de projecten waar we mee bezig zijn. Voor ouders is er niets leukers dan hun eigen kind op foto’s terug te zien. Ik krijg dan ook veel positieve reacties op de nieuwsbrief.” En leerlingen mogen vervolgens ook zelf met Sway aan de slag. “Ik laat hen er presentaties in voorbereiden, zodat ze weten dat er ook andere opties zijn dan PowerPoint en ze op deze manier leren omgaan met nieuwe programma’s.”

Gewoon doen

Dijkerman snapt dat het niet voor alle leerkrachten is weggelegd om met zoveel ICT-toepassingen te werken in de klas. “De meeste collega’s zetten de gebruikelijke apps in zoals Snappet of Kahoot, maar ze zijn niet bekend met al die andere leuke programma’s, zoals Minecraft: Education Edition. En dat snap ik, want elke leerkracht heeft het al zo druk. Maar als je er eenmaal mee aan de slag gaat, weet ik zeker dat je er vanzelf razend enthousiast over zult worden.”

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl