alle artikelen

Een terugblik op 25 jaar voor de klas

Doret de Weerd vierde dit jaar haar jubileum in stijl. In een cabrio werd zij naar de basisschool gereden waar zij zich al 25 jaar lang inzet voor elk kind dat haar klas betreedt. Een mooi moment voor de Weerd om terug te blikken op een kwart eeuw voor de klas op CBS De Fontein in Lutten; de mooie herinneringen die zij hieraan heeft overgehouden en de veranderingen die zij tijdens haar loopbaan doormaakte.

Het jubileum op CBS De Fontein is niet de enige mijlpaal die de Weerd dit jaar viert. Ze is namelijk ook al veertig jaar docente in het onderwijs. “Het leek mij altijd al geweldig leuk om juf te zijn, dus ben ik aan de Pedagogische Academie in Groningen gaan studeren. Ik heb in drie jaar tijd mijn studie afgerond en ging in januari 1979 als lerares voor klas drie aan de slag op de St. Jozefschool in Slagharen. Dat is nu veertig jaar geleden.”

Tijd voor een feestje

De Weerd kan zich nog wel herinneren waarom ze zich in haar tijd zo aangetrokken voelde tot het onderwijs. “Op de basisschool had ik een juf die ik altijd voor schooltijd ophaalde. Zij had een piano thuis en begeleidde mij vaak als ik zong. Ook mocht ik geregeld op school voorzingen. Daardoor is muziek altijd een interesse van mij gebleven. Mede dankzij deze mooie herinnering wilde ik juf worden.” En dat is de Weerd nu al 25 jaar lang op CBS De Fontein. Haar collega’s waren niet van plan dit heugelijke feit stilletjes voorbij te laten gaan. “Het was een heel bijzondere dag. Iedereen die betrokken was bij het feest, had het geheim gehouden. Maar als je dan op de bewuste dag hoort dat je gewoon thuis moet blijven, voel je natuurlijk wel wat nattigheid!”

Toen de feestelijk versierde cabrio van haar collega bij de Weerd thuis voorreed, wist ze genoeg. Op school stonden alle leerlingen en hun ouders, haar collega’s en haar gezin haar op te wachten. Er stonden de hele dag vele verrassingen voor haar op het programma. “Er werd gespeecht, ik kreeg prachtige cadeaus, een taart met mijn foto erop en mijn collega’s zongen ‘Dansen op de Fontein, op de wijs van ‘Dansen op de Vulkaan’ van De Dijk, mijn favoriete band.” Ook was er een pannenkoekenmaaltijd voor de hele school en ’s avonds een High Wine voor collega’s en partners. “Mijn jubileum op De Fontein was echt een dag met een gouden randje en staat in mijn geheugen gegrift.”

Verschil tussen toen en nu

Tijdens haar jaren voor de klas heeft de Weerd niet alleen mooie herinneringen opgedaan, maar ook veel veranderingen meegemaakt. “In 1979 waren computers op school nog ondenkbaar. Een opdracht voor de klas moest je zelf schrijven of typen op een typemachine. Als je meerdere exemplaren voor de klas nodig had, moest je een beschreven moedervel aanspannen in de stencilmachine en draaien maar. Kopiëren was toen namelijk nog niet mogelijk. Ook was er slechts één computer voor de hele school, terwijl nu bijna alle leerlingen een eigen exemplaar hebben in de vorm van een Chromebook of tablet.” Een onmiskenbaar voordeel van deze technologie is volgens de Weerd dat groepsoverstijgend werken en individuele lessen voorbereiden een stuk gemakkelijker wordt. “Zo werken leerlingen vanaf groep vier tijdens rekenen met Snappet, waardoor zij op hun eigen niveau kunnen werken. Mede doordat leerlingen dankzij nieuwe technologieën meer op eigen niveau werken, blijven zij tegenwoordig minder snel zitten.” Een ander groot verschil voor de Weerd was de stap van het krijtbord naar het digibord. “We werken nu met een digibord met touchscreen, dat is wel even wat anders dan de krijtjes van vroeger!”

De Weerd moest in het begin net als haar leerlingen, leren omgaan met alle nieuwe programma’s en devices op school. Gelukkig heeft ze er geen moeite mee om alle ontwikkelingen bij te benen. “Ik vind het heel leuk om te surfen op het internet om nieuwe opdrachten voor mijn leerlingen voor te bereiden. Vervolgens zoek ik extra informatie en afbeeldingen bij deze opdrachten en geef ik daar mijn eigen draai aan. Met een fotobewerkingsprogramma heb je in een handomdraai mooi materiaal om mee te werken in de les. Maar ik ben geen techneut: als mijn computer er onverhoopt mee ophoudt, zou ik niet weten wat te doen.” Terugblikkend op haar loopbaan beseft de Weerd dat zij een groot aantal veranderingen heeft doorgemaakt op het gebied van ICT in de klas. En het is nog maar de vraag wat de komende 25 jaar zal bieden.