alle artikelen

Teams voor leerkrachten, Google voor leerlingen

Stichting Atlant Basisonderwijs heeft negen basisscholen in de gemeente Velsen onder haar vleugels. Het ‘nieuwe normaal’ bestaat voor de leerkrachten op deze scholen uit lesgeven via Google Classroom, terwijl zij voor de communicatie onderling Microsoft Teams gebruiken. Waarom deze tweedeling? Harry Lacroix, functioneel beheerder Microsoft 365 bij Stichting Atlant Basisonderwijs, en Wim Schrama, directeur van basisschool Parnassia, leggen het uit in dit interview, dat uiteraard plaatsvond via Teams.

Atlant Basisonderwijs kent een driedeling in ICT-taken: een extern bureau regelt het netwerk- en apparaatbeheer, twee bovenschoolse ICT-coördinatoren nemen de onderwijsinhoudelijke vraagstukken voor hun rekening en Lacroix gaat over de Microsoft 365-omgeving. Daarom neemt hij nu ook het voortouw bij het inzetten van Teams. “Doordat ik de enige ben die nieuwe Teams aan kan maken en het centrale aanspreekpunt ben voor Microsoft 365, houd je het systeem overzichtelijk”, stelt Lacroix.

ICT-afdeling neemt de leiding

Terwijl Lacroix normaal gesproken van de langetermijnplanning is, moest hij het ICT-beleid door de coronamaatregelen nu binnen een week doorvoeren. “Dat vraagt van leraren ook veel. Vaardigheden die zij normaal gesproken over een langere tijd kunnen ontwikkelen, moeten zij ineens in de praktijk opdoen.” Het bestuur van Atlant Basisonderwijs stopte al haar vertrouwen in de ICT-afdeling: zij moesten bepalen hoe de scholengemeenschap het de komende weken zou aanpakken. “Die maandag nadat de maatregelen ingingen, ben ik direct met de ICT-coördinatoren en bovenschoolse coördinatoren gaan zitten om het nieuwe beleid te bepalen”, vertelt Lacroix.

Teams of Google? Teams én Google!

Binnen het ICT-beleid is er voor twee verschillende programma’s gekozen. Aangezien de leerlingen met Google Chromebooks werken, verloopt het lesgeven grotendeels via Google Classroom. Voor de communicatie tussen collega’s en binnen de stichting is gekozen voor Microsoft Teams, omdat de leraren al werkten met Microsoft 365. Alle leerkrachten van de groepen acht zitten bijvoorbeeld bij elkaar in één team, zodat zij onderling documenten kunnen uitwisselen, kunnen vergaderen en contact kunnen houden. Voor de leerlingen is een omgeving ingericht in Google.

Gewoon doen

Om de leerkrachten voor te bereiden op de nieuwe manier van werken, vond er eerst een kleine spoedcursus plaats, georganiseerd door Lacroix: “Tijdens de cursus kwam vooral het werken met Google Classroom aan bod. Teams ontdek je gemakkelijker door het gewoon te doen.” Schrama ervaart uit de eerste hand dat het werken via Teams soepel verloopt. “Als leidinggevende vind ik het belangrijk om iedereen even te zien, daarom hebben we elke ochtend kort overleg met alle collega’s via Teams.”

Voorgoed online vergaderen

Schrama is onder de indruk van hoe snel zijn collega’s het nieuwe werken en overleggen oppakken: “In een vergadering delen collega’s hun scherm, laten ze filmpjes zien in een presentatie en nemen ze de hele meeting op voor als iemand het nog wil terugkijken.” En dat is mooi, want Schrama ziet enkele grote voordelen aan het online vergaderen en wil deze manier van overleggen wellicht na de crisis aanhouden. “Via Teams kun je de microfoons op mute zetten, waardoor er altijd maar één iemand aan het woord is. Op deze manier kan iedereen ook aan het woord komen. Daarbij is het nu gewoon een stuk makkelijker om een vergadering in te plannen, omdat iedereen digitaal vaak wel aanwezig kan zijn!”

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8:30 en 17:00 uur.

030 2856 870 info@apsitdiensten.nl