Handige linkjes
Bekijk je licenties, lees de handleidingen of ga naar de wijzigingsformulieren.
Donderdag 11 april vindt de zesde editie van onze Professionaliseringsdag plaats! Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en leer hoe oplossingen als Adobe, Microsoft 365, iBabs en Zivver het onderwijs kunnen ondersteunen en verrijken. En ontdek hoe je binnen jouw school aan de slag gaat met thema's als digitale geletterdheid, AI (Copilot) en het normenkader.
Met de opgedane kennis zet je een mooie stap in je professionalisering. Tegelijkertijd kun je kennisdelen met collega’s en breid je je netwerk uit!
De Professionaliseringsdag is interessant voor ICT-coördinatoren, IT-managers, ICT-beheerders, onderwijskundigen, Privacy Officers en FG’ers in het basis- en speciaal onderwijs.
De Professionaliseringsdag vindt plaats op donderdag 11 april 2024 bij UniePlaza in Culemborg (zie routebeschrijving). Vanaf 8.30 uur ben je van harte welkom en kun je nog even rustig een kop koffie of thee drinken en alvast wat collega's ontmoeten. Om 9.15 uur gaan we van start.
Er zijn vijf rondes waarin je sessies kunt volgen van ICT'ers, experts en onze trainers. De laatste ronde eindigt om 15.00 uur en daarna sluiten we samen af met een plenaire sessie en een borrel. Daar is alle gelegenheid om te netwerken.
Niks, de Professionaliseringsdag is helemaal gratis!
Let op: heb jij je al eerder aangemeld? Schrijf je dan opnieuw in om je sessies te kiezen.
''Fijn om in drie kwartier geïnformeerd en geïnspireerd te raken. Zo pak je veel onderwerpen mee en ga je weer met mooie input naar huis!''
"Ik was blij met de ruime keuze tussen alle sessies en vond alle sessies die ik heb gevolgd waardevol. Ook de contacten tijdens de lunch en borrel waren prettig. "
''De presentaties waren van een hoog niveau, maar goed te volgen. Top!''
Hieronder vind je alle sessies.
Tonny Plas (Adviseur onderwijs en ICT en mede-eigenaar Privacy op School) en Menno Smidts (directeur APS IT-diensten)
Digitale veiligheid wordt een steeds belangrijker thema voor het onderwijs. In 2027 moeten alle schoolbesturen voldoen aan het IBP-normenkader FO. Het doel hiervan is om het onderwijs meer weerbaar te maken tegen dreigingen. Maar hoe voldoe je aan dit normenkader? En waar kunnen APS IT-diensten en Privacy op School bij ondersteunen? Daar geven Tonny en Menno antwoord op. Tijdens deze sessie krijg je handvaten over hoe je het beste met het normenkader aan de slag gaat. Samen zorgen we voor veilig digitaal onderwijs!
Daniël Rense (Bovenschoolse ICT-coördinator bij SIMON Scholen) en Maurits Knoppert (trainer en consultant bij APS IT-diensten)
Het is niet meer de vraag óf je wordt gehackt, maar eerder wanneer. Daarom wil je graag weten waar de kwetsbaarheden in de omgeving zitten. Een beveiligingsanalyse ondersteunt hierbij. De SIMON Scholen hebben zo’n analyse op hun Microsoft 365-omgeving laten uitvoeren door Cloud Life. Maurits Knoppert (consultant bij APS IT-diensten) ondersteunde hierbij. Tijdens deze sessie delen Daniël en Maurits hun plan van aanpak, de verwachtingen die ze hadden en de uitkomsten van de Cloud Life beveiligingsanalyse.
Richard Meijer (directeur bij IT-Randsteden)
Burgerschap krijgt steeds meer nadruk in het onderwijs, waarbij leerlingen leren omgaan met elkaar en de uitdagingen van de maatschappij. Maar hoe geef je als leerkracht invulling aan lessen over burgerschap? Met Minecraft Education! Hiermee breng je de echte wereld naar de klas. Richard laat je graag verschillende voorbeelden zien én legt uit hoe je met behulp van ouders de lessen kunt invullen.
Maud Pols (educatiespecialist bij Microsoft Nederland)
Ontdek tijdens deze sessie hoe je als leerkracht generatieve AI inzet om onderzoekend en ontwerpend leren te bevorderen! Dit is een vorm van kunstmatige intelligentie waarmee je automatisch teksten en afbeeldingen genereert op basis van een opdracht. Door bewust gebruik te maken van generatieve AI in je lessen, stimuleer je de 21e eeuwse vaardigheden van leerlingen zoals samenwerking, analytisch vermogen, creativiteit en probleemoplossend denken. Bovendien draagt het bij aan de ontwikkeling van digitale vaardigheden. Maar hoe kun je AI integreren in het leerproces? Dat leer je tijdens deze inspirerende sessie!
WizeNoze-expert
Leerlingen zoeken vaak online naar informatie. Alleen is er ontzettend veel te vinden en is het lastig te beoordelen welke informatie betrouwbaar is. Tijdens deze sessie krijg je een demo van WizeNoze: een kindvriendelijke internetbibliotheek die leerlingen ondersteunt bij het vinden van veilige, betrouwbare informatie. En waarmee je als leerkracht betrouwbare bronnen kunt integreren in je les. Met behulp van AI worden de internetbronnen gefilterd op curriculum, leeftijd en leesniveau. Ook zijn er opties voor generatieve AI, denk aan mini-opdrachten of chatbots waardoor de leerervaringen nog interactiever en persoonlijker worden.
Jan Ligtenberg (trainer en consultant bij APS IT-diensten)
Het zal je vast niet zijn ontgaan dat Microsoft meegaat in de wereld van AI met de ontwikkeling van Copilot. Je collega’s kunnen al gebruik maken van de gratis versie, maar Copilot wordt pas écht krachtig wanneer je de AI-mogelijkheden benut in combinatie met jullie eigen gegevens in de Microsoft 365-omgeving. Aan de hand van demo’s laat Jan tijdens deze sessie zien hoe je de diverse varianten van Copilot kunt inzetten. Daarna is het zaak om te kijken hoe jouw collega’s deze mogelijkheden ook kunnen gebruiken. Jan bespreekt welke licenties er nodig zijn en wat je moet regelen om ervoor te zorgen dat alle data veilig blijft. Je wilt er namelijk niet aan denken dat Copilot zomaar een overzicht maakt van alle salarissen of functioneringsgesprekken…
Maurits Knoppert (trainer en consultant bij APS IT-diensten)
Documenten hoeven tegenwoordig echt niet meer te worden ondertekend met een inktkrabbel. Er zijn namelijk verschillende applicaties waarmee medewerkers, ouders of externen rechtsgeldige digitale handtekeningen kunnen zetten! Tijdens deze sessie laat Maurits Knoppert alle overeenkomsten en verschillen tussen de volgende aanbieders zien: Valid Sign, Signhost (voorheen Evidos) en Adobe Sign. Zo ben je beter in staat om een oplossing te kiezen die bij jullie past.
Sander Kats (Adobe Express-expert en trainer bij APS IT-diensten)
Altijd al willen weten hoe een zebra met een boodschappentas op de maan eruitziet? Zet samen met je leerlingen jullie originele spinsels om naar echte afbeeldingen via Artificial Intelligence (AI) in Adobe Express! Dat vinden leerlingen super leuk om te doen. Ook kunnen zij met Adobe Express mooie video’s, uitnodigingen of collages maken door eenvoudige sjablonen te vullen. Volg de demo van Sander en zie hoe je Adobe Express inzet tijdens je lessen en tegelijkertijd de digitale geletterdheid in de klas stimuleert!
Pim van Stiphout (Managing Director bij Synaxion) en Raymond Jansen (Data Engineer bij Synaxion)
Als onderwijsinstelling moet je verantwoording afleggen: aan de onderwijsinspectie (over het voldoen aan de landelijke normen), maar ook aan ouders of medewerkers. Het Schooldashboard van Synaxion toont in één oogopslag alle waardevolle informatie die je hiervoor nodig hebt. En waarmee je ook onderbouwde beslissingen kunt nemen. Jullie gebruiken vast veel verschillende systemen, denk aan ParnasSys, AFAS en financiële systemen. Power BI koppelt deze systemen, waardoor je volledige rapportages en analyses kan maken. Dit kan ook via de mogelijkheden van Copilot. Tijdens deze sessie zie je verschillende voorbeelden van hoe het Schooldashboard in de praktijk wordt ingezet.
Eric Otten (iBabs-expert) en een gebruiker van iBabs
Vergaderen betekent veel meer dan alleen een bespreking. Meestal ben je ook tijd kwijt aan het uitzoeken en lezen van documenten, het afvinken van taken of het goedkeuren van besluiten. Efficiënt is het vaak niet, zeker niet wanneer je een drukbezette bestuurder bent en de bestanden op allerlei verschillende plekken staan. Met iBabs kan iedereen alle vergaderingen met bijbehorende agenda’s en notulen altijd terugvinden. Ook kun je (formele) besluitenlijsten maken, wat zorgt voor meer structuur in bestuursprocessen. Tijdens deze sessie deelt bestuurssecretaresse Irma haar ervaringen met iBabs. Ook krijg je een korte demo.
Jan Ligtenberg (trainer en consultant bij APS IT-diensten) en Merlijn Donk (ICT-adviseur bij Openbaar Onderwijs Zwolle)
Of jullie nu OneDrive, SharePoint of Teams gebruiken voor documentopslag; het maken of uploaden van documenten is bij alle drie de programma’s eenvoudig. Maar die eenvoud en een ongelooflijke hoeveelheid aan beschikbare dataopslag vraagt ook om structuur. Dat kan op veel manieren. Tijdens deze sessie legt Jan de verschillen uit en laat hij voorbeelden zien. Onderwerpen die aan bod komen: metadata, bewaarbeleid, archiveren, extraheren en beveiligingslabels. Daarnaast laat Merlijn zien hoe OOZ Microsoft Syntex gebruikt om informatie te structureren.
Maurits Knoppert (trainer en consultant bij APS IT-diensten)
De toegang tot jullie Microsoft 365-omgeving moet heel goed geregeld zijn; medewerkers enkel laten inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord is niet meer voldoende om hacks te voorkomen. Tijdens deze sessie laat Maurits daarom verschillende manieren zien om het toegangsbeheer van je Microsoft 365-omgeving goed te beveiligen. Multifactorauthenticatie (MFA), phishing-bestendig aanmelden en Privileged Identity Management (PIM) komen zeker aan bod.
Marien Zonnenberg (trainer bij APS IT-diensten en leerkracht ICT-vaardigheden)
Tijdens de coronaperiode heb je vast ervaren hoe Microsoft Teams zich snel heeft doorontwikkeld. Maar dat proces is nog lang niet gestopt! In deze sessie zie je de nieuwe functionaliteiten binnen Teams die jij in de klas kunt gebruiken. Ook maak je kennis met de nieuwste Leerversnellers: Rekencoach + Rekenvoortgang en Spreekcoach + Spreekvoortgang.
Josephine Mettendaf (gebruiker van Impero Classroom) en Georgina Beels (Impero-expert)
Wanneer leerlingen in de klas veel achter hun laptop (of Chromebook) werken, is de neiging groot om andere – soms ook ongewenste – sites te bezoeken. Bijvoorbeeld wanneer ze moeite hebben met de opdracht en daardoor afgeleid raken. Als leerkracht is het lastig om dit in de gaten te houden. Een oplossing hiervoor is Impero Classroom. Met deze software kun je sites blokkeren, schermen bevriezen, volledig overzicht houden en chatten met leerlingen, bijvoorbeeld om ze erop te wijzen om YouTube uit te zetten. Deze opties helpen je ook om een veilige lesomgeving te bieden én de lessen aan te passen aan het niveau van de leerling. Tijdens deze sessie vertelt Josephine wat Impero haar stichting heeft opgeleverd. Ook krijg je een korte demo.
Jade Rosink (Privacy & Security Consultant bij Heutink ICT)
In 2027 moeten alle scholen in Nederland voldoen aan de regels van het veelbesproken normenkader voor digitale veiligheid. Tijdens deze sessie hoor je hoe je de voortgang van het normenkader gestructureerd kunt monitoren met het Privacy & Security Portaal. Dit portaal geeft een overzicht van de voldane normen en benadrukt de normen die juist nog aandacht nodig hebben. Aan de hand van een demo ervaar je zelf hoe je aan de slag kunt gaan met de selectie van normen. Daarnaast gaat Jade in op aspecten van verandermanagement: hoe krijg je bestuurders mee met de benodigde maatregelen en identificeer je relevante rollen en verantwoordelijkheden?
Jan Ligtenberg (trainer en consultant bij APS IT-diensten)
Power Automate is een van de verborgen parels in het Microsoft 365-platform. Eindgebruikers kunnen dit programma eenvoudig gebruiken, bijvoorbeeld om herhalende taken in Outlook of OneDrive automatiseren. Dit kan met bestaande templates voor werkstromen. Voor de ervaren gebruiker is het ook mogelijk om formulieren, SharePoint-data of externe bronnen te koppelen en te voorzien van diverse acties. Aan de hand van demo’s laat Jan zien hoe gebruikers processen kunnen optimaliseren, maar ook hoe informatie eenvoudig wordt ontsloten met bijvoorbeeld Forms of een Power App. Denk aan een mutatieformulier voor medewerkers waarbij met een werkstroom gebruikers worden aangemaakt, geblokkeerd of verwijderd.
Maurits Knoppert (trainer en consultant bij APS IT-diensten)
Een externe back-upoplossing helpt bij het beschermen van belangrijke cloudgegevens in het geval van een incident. Voor de continuïteit van het onderwijs is dit essentieel! Maar hoe weet je welke back-upfunctionaliteit het beste bij jouw school of bestuur past? Er is een groot aanbod en al die verschillende aanbieders hebben hun eigen oplossingen. Tijdens deze sessie bespreekt Maurits de oplossingen die je kunt inzetten om de (cloud) back-up naar behoefte te organiseren. Je zal merken dat er echt iets te kiezen valt!
Marien Zonnenberg (trainer bij APS IT-diensten en leerkracht ICT-vaardigheden)
Wist jij dat er binnen de Microsoft 365-omgeving allerlei mooie hulpmiddelen te vinden zijn waarmee je de leesvaardigheid van leerlingen verbetert? Denk aan de Insluitende lezer, ondertiteling in PowerPoint en de vertaalapp Microsoft Translator. Of de Leescoach, een digitale coach die leerlingen tips geeft om beter te lezen. Met de bijbehorende module Leesvoortgang zet je als leerkracht de leesopdrachten klaar en volg je de voortgang in grafieken. Maak kennis met al deze gouden (en helaas nog redelijk onbekende) hulpmiddelen, wissel ideeën uit en ga er de volgende dag gelijk mee aan de slag!
Thomas Boekhorst (onderwijsadviseur bij Cloudwise)
Digitale geletterdheid wordt een vast onderdeel van het curriculum. Dit vraagt scholen om een visie op digitale geletterdheid. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat leerlingen kunnen leren met ICT en digitaal vaardig worden? Een gedeelde visie met het hele team vormt hiervoor de basis. Tijdens deze sessie leer je hoe je samen tot zo’n visie op digitale geletterdheid komt en hoe je die vervolgens in de praktijk brengt.
Tom van Kaauwen (MijnRapportfolio-expert)
Wil je leerlingen meer eigenaar maken van hun (talent)ontwikkeling en ouders daar ook goed bij betrekken? MijnRapportfolio kan hierbij ondersteunen. Dit is een combinatie van een online rapport en portfolio. Leerlingen kiezen wat zij opslaan in hun portfolio en laten het werk zelf aan de leerkracht en ouders zien. Zo komt de complete ontwikkeling van het kind in beeld én wordt de dynamiek tussen leerling, leerkracht en ouders sterker. Volg de sessie en krijg een demo van deze nieuwe impuls voor het rapportgesprek!
Jan Ligtenberg (trainer en consultant bij APS IT-diensten) en Mieke Engelbertink (ICT-onderwijsadviseur bij SKOPOS Schijndel)
Microsoft Teams is inmiddels bij heel veel scholen gemeengoed. Maar dat je eenvoudig via SharePoint een intranet kunt realiseren en deze kunt integreren in Teams, is nog lang niet overal een feit. Tijdens deze sessie nemen Jan en Mieke je mee in de realisatie van een intranet. Vanuit de praktijk bespreken ze hoe je zo’n project aanvliegt en wat voor impact het heeft. Zo maakt het met Viva Connections niet meer uit of je collega’s een browser of hun mobiel gebruiken om het intranet te benaderen via Teams. Naast theorie krijg je ook de nodige demo’s.
Maurits Knoppert (trainer en consultant bij APS IT-diensten)
Als onderwijsinstelling heb je veel te maken met persoonsgegevens die via de mail worden gedeeld met externen. Denk aan Burgerservicenummers en informatie in leerlingdossiers zoals gegevens over de gezondheid. Je bent verantwoordelijk om hier zorgvuldig mee om te gaan. Al door een klein foutje kan er een datalek ontstaan waarbij gegevens kwijtraken, of zelfs worden misbruikt! Tijdens deze sessie bespreekt Maurits daarom de verschillende mogelijkheden van veilig mailen en bestanden delen met externen. Onder andere de oplossingen Zivver en Bastion 365 komen voorbij.
Marien Zonnenberg (trainer bij APS IT-diensten en leerkracht ICT-vaardigheden)
Je kunt als leerkracht al heel veel met de gratis variant van Copilot (die je via je werk- of schoolaccount veilig kunt gebruiken). Tijdens deze sessie ontdek je mooie toepassingsmogelijkheden van deze AI-gestuurde chatbot voor in jouw onderwijspraktijk. Zo kun je er allerlei teksten, afbeeldingen of zelfs muziek mee genereren! Volgens onderzoek heeft 56% van de gebruikers hulp nodig bij het ontdekken van AI. Marien geeft daarom graag een duwtje in de rug voor de mensen die hier nog redelijk onbekend mee zijn. Ook bespreekt hij kort de betaalde variant van Copilot. Er is genoeg ruimte om ervaringen en ideeën uit te wisselen!
Anne Broerse (Onderwijsadviseur bij Arno Coenders)
Werkstukken en presentaties maken met PowerPoint, bestanden opslaan in Google Drive en informatie vinden via een zoekmachine. Allemaal essentiële vaardigheden die leerlingen nodig hebben voor hun digitale toekomst! De leskaarten van de Leerlijnen ICT-basisvaardigheden zijn een waardevol hulpmiddel om dit soort competenties te stimuleren. Laat je inspireren door verschillende voorbeeldkaarten en zie hoe je met deze kaarten werkt aan de digitale geletterdheid van leerlingen én jezelf.
LastPass expert
Onderwijsinstellingen zijn steeds vaker het slachtoffer van hacks waarbij persoonsgegevens op straat komen te liggen. Als ICT-er wil je dit natuurlijk voorkomen. Daarom geef je collega’s vast weleens tips over veilig wachtwoordgebruik, maar je hebt hier niet altijd controle over. Wanneer één medewerker onveilige wachtwoorden gebruikt, kan het al misgaan… Met een goed wachtwoordbeleid weet je zeker dat de medewerkers binnen je school of stichting veilige wachtwoorden gebruiken. Zo verklein je de kans dat buitenstaanders toegang krijgen tot jullie netwerk of persoonsgegevens! Tijdens deze sessie hoor je hoe je met wachtwoordmanager LastPass een sterk wachtwoordbeleid invoert.
Tony Krijnen (Cloud Architect Security bij Microsoft)
In deze sessie neemt Tony Krijnen je mee in de onderwereld van cybercriminaliteit. Hoe opereren georganiseerde criminele groepen, wat voor tactieken gebruiken ze en hoe gaat zo’n cyberaanval precies in zijn werk? Tony bespreekt wat Microsoft ziet (als bedrijf dat ook continu onder aanval ligt) en wat de belangrijkste stappen zijn om je als onderwijsinstelling beter te wapenen tegen deze aanvallen. Tipje van de sluier: dat is niet alleen maar technologie! We sluiten af met praktische tips en tools om je digitale veiligheid te vergroten en je cyberweerbaarheid te versterken.