Stimuleren van 21e eeuwse vaardigheden

21e eeuwse vaardigheden stimuleren

Het moderne onderwijs draait niet alleen meer om het vergaren van kennis. Hoewel basiskennis nog altijd een belangrijk onderdeel van het curriculum uitmaakt, staan basisscholen ook voor de uitdaging hun leerlingen een aantal vaardigheden mee te geven. Om leerlingen voor te bereiden op het moderne leven zijn de 21e eeuwse vaardigheden onmisbaar.

De 21e eeuw kenmerkt zich door steeds verdere digitalisering en technologische ontwikkelingen. Nu machines en algoritmes steeds meer werk van de mens overnemen verandert ons werk. Leerlingen die nu beginnen met de basisschool zullen banen krijgen die we nu nog niet eens kunnen bedenken.

Het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (SLO) ontwikkelde een model van de belangrijkste competenties die de nieuwe generatie zich eigen moet maken.

21e eeuwse vaardigheden in de klas

Leerlingen de 21e eeuwse vaardigheden leren is nog niet zo eenvoudig. Zeker niet omdat de meeste leerkrachten hier zelf niet mee zijn opgegroeid.

Bij taal en rekenen kun je teruggrijpen op decennia onderwijservaring en bewezen methodieken. Als het gaat om vaardigheden als digitale geletterdheid, computational thinking, communiceren, zelfregulering, creativiteit of samenwerking is de wereld echter minder zwart-wit. Voor deze vaardigheden kun je niet hard leren, je kunt het niet toetsen met een toets of dictee. Het aanleren van deze vaardigheden is een continu proces.

Wat ons betreft kun je niet vroeg genoeg starten met het bijbrengen van deze essentiële vaardigheden. Als leerlingen al in het basisschool kennismaken met de 21e eeuwse vaardigheden worden deze voor hen een tweede natuur.

Maar hoe doe je dat? Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, er zijn tal van initiatieven waar je bij kunt aansluiten. Wij ondersteunen en helpen je met de software die je nodig hebt om samenwerking en het nieuwe leren te faciliteren.

21e eeuwse vaardigheden in het basisonderwijs

Het model van de 21e eeuwse vaardigheden bestaat uit 11 verschillende vaardigheden. Elk van deze vaardigheden is belangrijk om je leerlingen voor te bereiden op de 21e eeuw. Voor nu richten wij ons op een aantal vaardigheden:

  • Digitale geletterdheid
    Digitale geletterdheid komt in het model niet voor, maar is een combinatie van ict-basisvaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Deze competenties helpen je leerlingen om ICT succesvol in te zetten.

  • Communiceren
    Iedereen is bijna continu bereikbaar. We communiceren steeds meer, via steeds meer kanalen.

  • Creativiteit
    Computers en AI kunnen veel werk overnemen. Maar één ding kunnen ze niet: creatieve oplossingen bedenken. In de toekomst zal daarom steeds meer creativiteit worden gevraagd.

  • Samenwerking
    Samen bereik je meer. Dat was altijd al zo, maar in de 21e eeuw vragen werkgevers vooral om mensen die goed in teams kunnen werken. We zijn er om te helpen

Wil je de 21e eeuwse vaardigheden toepassen in de klas, maar weet je niet zo goed hoe je hiermee moet starten? Hier delen we een aantal tips en ervaringen om te starten met het bijbrengen van 21e eeuwse vaardigheden. Heb jij ook een succesverhaal, of een mooie tip die je met je collega’s wilt delen? Stuur je beste tips naar marketing@apsitdiensten.