Adobe

Bekijk hier de veelgestelde vragen over de nieuwe Adobe overeenkomst.

Veelgestelde vragen

We willen scholen voor langere tijd comfort en stabiliteit bieden bij het gebruik van belangrijke applicaties, zeker wanneer het gaat om diensten in de cloud. Adobe vond dat een logische wens, vandaar dat we nu een vierjarige overeenkomst aanbieden in plaats van een driejarige. Hierbij liggen de prijzen voor een langere tijd vast, net zoals de voorwaarden en functionaliteiten.
In het eerste licentiejaar worden de kosten van het gebruik in juni 2023 meegenomen. Het gaat dan dus om een periode van 13 maanden (1 juni 2023 t/m 30 juni 2024) waarvoor licentiekosten in rekening worden gebracht.
Een instellingslicentie houdt in dat je een overeenkomst voor alle medewerkers van je instelling dient af te sluiten. Dit gaat op basis van fte. Acrobat Pro DC en Creative Cloud for Enterprise zijn instellingslicenties. Je moet hierbij dus licenties bestellen voor het totaal aantal fte van de gehele instelling. Hierbij mag je de factor 1.5 toepassen. Dat betekent dat je de producten mag afsluiten voor maximaal 150% van je fte. Je kunt de producten niet voor minder dan 100% van je fte afsluiten (bijvoorbeeld voor slechts een paar medewerkers).
Hoewel het meer en meer gebruikelijk is om licenties te tellen op basis van (alle) medewerkers als gebruikers, gaat de overeenkomst met Adobe nog uit van fte. Acrobat Pro DC en Creative Cloud for Enterprise zijn instellingslicenties en kun je alleen bestellen voor het totaal aantal fte van de gehele instelling. Hierbij mag je de factor 1.5 toepassen. Dat betekent dat je de producten mag afsluiten voor maximaal 150% van je fte. Je kunt de producten niet voor minder dan 100% van je fte afsluiten.

Het opgegeven aantal geldt als minimum voor de gehele looptijd van de overeenkomst. Stijgt het aantal fte met 5 procent of meer? Dan kun je uitbreidingen bestellen, tussentijds of aan het begin van het nieuwe licentiejaar. Hierna zal het initiële aantal plus het aanvullende aantal gelden als minimum voor de resterende looptijd van de overeenkomst.
Ga hiervoor naar het portfolio, daar zie je de huidige licenties.
Als je een licentie op FTE-basis hebt afgesloten, mag deze gebruikt worden door a) medewerkers op maximaal twee machines met een unieke login identificatie en b) leerlingen en medewerkers in klaslokalen, al dan niet op gedeelde machines. 

Voor a) geldt verder dat je tot maximaal 150% van het totaal aantal FTE aan gebruikerslicenties kan toewijzen vanuit de console.
Zodra je een licentie afneemt, dan blijft deze keuze staan tot aan het einde van de licentieovereenkomst.
Eén transactie kan maximaal 25 handtekeningen bevatten. Zo kun je bijvoorbeeld bij meerdere collega’s binnen je school of bestuur een handtekening ophalen. Dat geldt dan als één transactie. Of je kunt een handtekening ophalen bij twee ouders van een leerling. Ook dat geldt als één transactie.

De minimale bestelling van Acrobat Sign is altijd 200 transacties. Aan het einde van ieder licentiejaar worden de eventuele extra gebruikte transacties in rekening gebracht.

Aan het begin van een nieuw licentiejaar start je met het werkelijke aantal transacties dat je in het jaar daarvoor gebruikt hebt, met een minimum van 200 transacties.

Niet gebruikte transacties vervallen aan het einde van een licentiejaar.
 
Acrobat Sign zet je in vanuit een werkproces dat ook andere applicaties binnen de school ‘raakt’. Dat stelt eisen aan een juiste inrichting. Vandaar dat we de aanschaf van licenties hebben gekoppeld aan een verplichte implementatie. Maken jullie momenteel al gebruik van Acrobat Sign? Dan geldt deze verplichting niet.
De minimale bestelling van Adobe Acrobat Services: PDF Services API is altijd 1.000 transacties. Bestel je deze licentie één keer? Dan ontvang je 1.000 transacties. Bij twee licenties ontvang je 2.000 transacties.

Niet gebruikte transacties worden doorgeschoven naar het volgende licentiejaar, binnen de totale duur van de licentieovereenkomst (tot 1 juli 2027). Aan het einde van de overeenkomst vervallen alle niet gebruikte transacties.
Dat klopt, voor het gebruik van Adobe Express maak je geen licentiekosten. Voor het contract- en consolebeheer brengen we jaarlijks wel € 100,- aan servicekosten in rekening (per console). Let op: wanneer je gebruik maakt van een ander Adobe product, zit Adobe Express al inbegrepen in je console en worden er geen extra servicekosten in rekening gebracht. Bestel Adobe Express voor het onderwijs dus alleen als ‘los’ product in onze webwinkel wanneer je geen andere Adobe producten hebt!
Captivate voegen we automatisch toe aan je Admin Console nadat je de licentie voor Creative Cloud for Enterprise hebt besteld. Photoshop Elements en Premiere Elements zitten in Adobe Express voor het onderwijs. Hier hoef je niet extra voor te betalen. Presenter wordt niet meer aangeboden.
Wanneer je diensten van Adobe gebruikt, betekent dit dat er gegevens worden verwerkt in datacenters van Adobe. Er is een verwerkersovereenkomst nodig om de afspraken tussen de instelling en Adobe hierover vast te leggen.

Om je te ontzorgen, hebben we een toetsing uitgevoerd op deze verwerkersovereenkomst. Het resultaat van deze toetsing en de verwerkersovereenkomst zelf vind je op de webpagina van de licenties die je hebt besteld, onder het kopje Bekijk de verwerkersovereenkomst van de leverancier (alleen zichtbaar wanneer je bent ingelogd).

Wanneer je het Adobe contract afsluit, moet de nieuwe verwerkersovereenkomst worden ondertekend. Dit gaat gemakkelijker dan voorheen, via Adobe Sign. Meer informatie hierover volgt binnenkort!

Hulp nodig? Of wijzigingen doorgeven?

Handige linkjes

Bekijk je licenties, lees de handleidingen of ga naar de wijzigingsformulieren.

Heb je vragen?

Onze Servicedesk staat elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur voor je klaar en is bereikbaar via 030 - 285 68 70 of info@apsitdiensten.nl