Achter de schermen

“Het is tijd om kleur te bekennen en die kleur is groen.”

In de rubriek ‘Geef het stokje door aan…’ vertellen mensen uit het onderwijsveld op welke manieren zij innovatief zijn in ICT. Deze keer is het de beurt aan Petra Mestrom, de bedenker van de Greenscreenbox. Hiermee daagt ze leerlingen én leerkrachten op een creatieve manier uit om hun digitale vaardigheden te verbeteren.

Spelen en creativiteit. Als je aan Petra Mestrom van de Greenscreenbox vraagt wat belangrijke dingen in het leven zijn, is dit het antwoord. Oók in het onderwijs. En Petra kan het weten, want ze werkte na haar opleiding aan de PABO in Sittard jarenlang en met veel plezier als leerkracht voor de stichting SALTO in Eindhoven. Inmiddels staat ze niet meer voor de klas en heeft ze haar handen vol aan de Greenscreenbox: een toepassing die het gebruik van een greenscreen in de klas een stuk laagdrempeliger maakt. Wat begon als een parttime avontuur mondde uit in een groeiende en succesvolle onderneming. Voor de klas staan als leerkracht is geen optie meer voor Petra: “Ik moest kleur bekennen, en die kleur is groen.”

Teveel gedoe

Petra kwam voor het eerst in aanraking met een greenscreen toen ze de rol van I-coach op zich had genomen. Petra: “Ik zag het greenscreen vooral in de kast liggen, en weinig gebruikt worden. Als ik vroeg waarom leerkrachten het scherm niet gebruikten was het antwoord dat het teveel gedoe was. Om het scherm op te kunnen zetten moest er flink geschoven worden in de klas, met veel onrust en een heleboel extra werk als gevolg. Bovendien kunnen er maar een paar kinderen tegelijk met het greenscreen aan de slag, waardoor de rest van de klas moest wachten.”

Prototype van de Greenscreenbox

Het greenscreenprobleem liet Petra niet los, en ze besloot om zelf thuis aan de slag te gaan om een oplossing te bedenken. Met behulp van haar dochter verfde ze een doos groen en het experimenteren kon beginnen. Het was even zoeken naar het juiste aantal lagen groene verf, maar toen was het eindelijk zover: het eerste prototype van de box kon worden getest. Met Playmobil maakten ze een film, waarbij de tablet met greenscreen app ervoor zorgde dat er een heel andere achtergrond te zien was. Er ontstond een mooi proces, dat Petra graag in de klassenpraktijk wilde testen.

Groene toverdoos

De creatieve inspanningen van Petra werden meteen beloond: de leerlingen noemden het een groene toverdoos en waren direct enthousiast. Ook de leerkracht waar ze haar Greenscreenbox mocht testen zag de voordelen: de box past op tafel, en er kan makkelijk met meerdere groepjes tegelijk worden gewerkt. Nóg een voordeel: de Greenscreenbox zet je makkelijk even op een kast. En in tegenstelling tot de grote uitvoering, nodigt het model ook uit om hem er weer snel vanaf te halen.

Van prototype naar productie op grote schaal

De groene toverdoos waar het mee begon staat nog steeds bij Petra op zolder, als aandenken aan die eerste tijd van pionieren. Ze heeft er 9 maanden over gedaan om van dat prototype naar een volwaardig model te gaan. Inmiddels worden ze in een fabriek gemaakt en heeft ze al 1400 Greenscreenboxen geleverd.

Ook leidt Petra een team, dat bestaat uit 7 trainers. Samen met dit team demonstreert ze op scholen hoe de Greenscreenbox kan worden gebruikt. Petra: “Het is niet alleen een middel om media te produceren. De Greenscreenbox is een leermiddel dat de leerlingen uitdaagt om op een creatieve en digitale manier de lesstof te verwerken. Ze kunnen bijvoorbeeld een boekverfilming maken, in plaats van een traditioneel boekverslag. Maar leerlingen kunnen ook opdrachten krijgen om hun woordenschat te vergroten, door ze bijvoorbeeld een film te laten maken met bepaalde voorwerpen en achtergronden die bij de nieuwe woordenschat passen. Ook in het voortgezet onderwijs begint de Greenscreenbox steeds bekender te worden. In Tilburg liep onlangs een zeer geslaagde pilot om met de box het leesplezier van vmbo-leerlingen te vergroten. Ook wordt de box gebruikt om in scènes aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.

Waardering van creativiteit

Ook Petra zelf blijft geïnspireerd door de Greenscreenbox. Petra: “Ik gebruik hem heel vaak met mijn zoon en dochter thuis. Niet alleen om ideeën te testen, maar ook omdat het gewoon echt heel leuk is om op die manier bezig te zijn. Ik wil sowieso een lans breken voor creativiteit en spelen, ook voor volwassenen. We worden allemaal creatief geboren, maar ergens onderweg naar volwassenheid vergeten we dat. En dat is jammer, want je leert zo ontzettend veel door creatief te zijn. Je kijkt op een andere manier naar de wereld om je heen en bedenkt nieuwe oplossingen. Creativiteit is van wezenlijk belang, en zal dat ook steeds meer worden. Hoe meer we automatiseren, hoe meer creativiteit wordt gewaardeerd.”

Totaalpakket aanbieden

Uiterlijk volgend jaar komt Petra met een nieuwe toevoeging: een eigen app die makkelijker in gebruik is dan de huidige apps. Deze app zal zowel voor Android als IOS beschikbaar zijn. En misschien lukt het zelfs om haar app voor Chromebooks beschikbaar te maken. Al zal het nog even spannend zijn of ook dat zal lukken. Petra: “Als de app gelanceerd is heb ik echt een totaalconcept en is het nóg eenvoudiger en uitnodigender om met de Greenscreenbox aan de slag te gaan. Zo krijgen de gebruikers nog meer zin om ermee te spelen. Ik wil dat iedereen weer de creativiteit voelt borrelen en zich weer even kind voelt als je aan de slag gaat met de box. Ook mensen die met kinderen werken voelen zich weer even kind als ze hiermee aan de slag gaan.”

Petra geeft het stokje door aan Tjeerd van den Elsen van Radiorakkers. Tjeerd leert de leerlingen om radio en podcasts te maken en won daar de innovatie en leren award van IPON mee. Lees ook de andere interviews uit de rubriek 'Geef het stokje door aan...'

Ontvang elk kwartaal de nieuwe artikelen per mail

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl