Back-uppen: noodzakelijk voor mijn onderwijsorganisatie?

Starten met back-up: een handige checklist

Op deze pagina vind je allerlei veelgestelde vragen en overwegingen rondom back-up. Deze checklist helpt bij het nadenken over wat jullie precies zoeken en nodig hebben.

Tip: je kunt deze lijst ook bekijken en downloaden als pdf-bestand.

Algemene vragen over back-up

Met een back-up haal je zonder al te veel werk belangrijke data terug bij problemen zoals ransomware of menselijke fouten. Zo waarborg je de continuïteit binnen je onderwijsinstelling.

Raak je belangrijke bestanden kwijt door ransomware? Dan heeft de toezichthouder een meldingsplicht. Zolang de data niet terug is (doordat je geen back-up hebt), voldoe je niet aan de AVG (artikel 32.1.b – garanderen beschikbaarheid).

Nee, clouddiensten zoals Microsoft en Google regelen geen back-up. Je bent zelf verantwoordelijk voor je data.

Misschien werk je met een netwerkbeheerder-schil van waaruit jullie data en gegevens benaderen. Soms zorgt je netwerkbeheerder voor een (externe) back-up van gegevens. We raden je aan om dit uit te zoeken en erover in gesprek te gaan. Gebruik je puur SSO-koppelingen en ga je onder water naar SharePoint of Outlook online? Dan ben je waarschijnlijk zelf verantwoordelijk voor back-up, tenzij je hier afspraken over hebt gemaakt.

Deduplicatie: data die al in de back-up staat, wordt niet voor een tweede keer opgeslagen.

Compressie: data wordt waar mogelijk verkleind. 



Data

Denk aan (cloud)omgevingen zoals Exchange, OneDrive, SharePoint, Gmail, Google Workspace. Ga in ieder geval na welke informatie je absoluut niet kan missen mocht er onverhoopt iets fout gaan.

Denk aan bepaalde medewerkers, alle medewerkers en/of leerlingen.

Denk aan een back-up per gebruiker of van een gehele omgeving.

Denk ook na over een strategie om datagroei in de toekomst te beperken.


Back-up maken

Denk aan dagelijks, wekelijks of maandelijks.

De retentieperiode geeft aan hoeveel dagen je terug in de tijd kan met een back-up.

 En hoelang wil ik dat deze worden bewaard?


Dataherstel

Denk aan dagelijks, wekelijks of maandelijks. Bekijk voor de kosten de voorwaarden van de leverancier.

Dit kan tot op itemniveau, denk aan een specifiek e-mailbericht of document.

Afhankelijk van het type oplossing kun je dit zelf regelen of via de   leverancier.


Zelf regelen

Wil je zelf achter de knoppen zitten? Of besteed je het liever uit?

Denk aan een netwerkbeheerder die toegang heeft tot de data en back-up mogelijkheden.


Overige overwegingen bij het kiezen van een back-up oplossing

SLA: Service Level Agreement, afspraken over de dienstverlening

Verwerkersovereenkomst: afspraken over de omgang met persoonsgegevens

En wie heeft dan de sleutel?

Check hiervoor de voorwaarden van de leverancier.

We raden aan om goed na te denken over een ‘exit strategie’, bijvoorbeeld over hoe je de data terugkrijgt.


Vergelijkingsoverzicht: oplossingen voor back-up

Wil je in jouw onderwijsorganisatie gebruik gaan maken van een externe back-up? Bekijk de oplossingen die wij aanbieden én een handig hulpmiddel om een oplossing te kiezen.

Ga naar de vergelijking

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl