Informatiebeveiliging

Vijf redenen waarom je beveiligingsanalyses moet uitvoeren

Persoonsgegevens die in verkeerde handen vallen, collega’s die hun werk niet kunnen doen, salarissen die achterblijven, een beschadigde reputatie en enorm hoge kosten. Klinkt als een nachtmerrie, maar helaas zijn dit reële scenario’s voor onderwijsinstellingen. Het is zelfs niet meer de vraag óf je wordt gehackt, maar eerder wanneer. Daarom is het van groot belang dat je regelmatig het beveiligingsniveau van de instelling onderzoekt.

Webinar

  1. Met een beveiligingsanalyse ontdek je de kwetsbaarheden in de omgeving, kun je hier actie op ondernemen én verklein je het risico op ongewenste scenario’s.
    Weet jij hoe kwetsbaar jullie onderwijsomgeving momenteel is? Met een beveiligingsanalyse ontdek je waar de grootste risico’s zitten en kun je daar actie op ondernemen voordat het te laat is. Denk aan het invoeren van een sterk wachtwoordbeleid of het creëren van bewustwording bij medewerkers. Hackers zijn slim en zien precies welke omgevingen kwetsbaar zijn. Zelfs als de deur op een klein kiertje staat, bestaat de kans dat ze hier gebruik van maken. Wees hen daarom voor door de omgeving systematisch te monitoren en gaten te dichten.

    Waarschijnlijk zijn jullie al goed op weg met diverse beveiligingsmaatregelen. Maar ook dan is een systematische analyse cruciaal om te controleren of deze maatregelen wel effectief zijn. Een auto laat je ook periodiek goedkeuren tijdens de APK, zodat je zeker weet dat je veilig de weg op kan!

  2. Je voelt je zekerder over de beveiliging van de omgeving, iets waar jij als ICT’er of beheerder verantwoordelijk voor bent.
    Wil jij de beveiliging aanscherpen en graag weten of je wel op de goede weg bent? Dan kan een beveiligingsanalyse hierbij helpen zonder een oordeel te vellen. De analyse biedt juist nieuwe inzichten waar je samen met collega’s concreet mee aan de slag kunt gaan. Ook sta je met de uitkomsten van de analyse sterker in het gesprek met je netwerkbeheerder.

  3. De analyses geven houvast waardoor je stap voor stap risico's kan aanpakken.
    Beveiliging is onwijs breed en er zijn veel zaken die je hiervoor moet regelen. En dat kost tijd en geld. Maar je investeert liever in goede maatregelen, in plaats van in alle schadelijke gevolgen die een hack met zich meebrengt. Door te starten met een beveiligingsanalyse krijg je meer houvast. Uit de scan komen concrete risico’s die je stap voor stap kan aanpakken. Een goed begin dus!

  4. Systematische scans helpen je om te voldoen aan het IBP-normenkader.
    Ben je al bekend met het IBP-normenkader? Hierin staan afspraken over wat je als school minimaal moet organiseren om te groeien naar een veilige, online omgeving. Vanaf 2027 is het zelfs verplicht om aan de normen te voldoen. Systematische scans zijn een belangrijk onderdeel, want deze helpen bepalen waar jullie nu staan qua volwassenheidsniveau en of je als instelling de juiste maatregelen hebt getroffen voor het IBP-beleid.

  5. Je kunt geen cybersecurityverzekering afsluiten wanneer je geen beveiligingsanalyses uitvoert.
    Om zo’n verzekering af te sluiten, moet je kunnen aantonen dat er passende beveiligingsmaatregelen zijn genomen. Het uitvoeren van systematische beveiligingsanalyses is hier onderdeel van. Ook accountants gaan dit steeds meer eisen.
Tip!

Masterclass Privacy & Security Officer

1 februari of 18 april 2024
Wat betekent het normenkader IBP voor jouw werk? Hoe kun je dit als BIC'er het beste aanpakken? In deze masterclass helpen de trainers van Privacy op School je met deze vraagstukken.
Lees meer

Beginnen met systematische beveiligingsanalyses

Overwegen jullie als school of stichting om een beveiligingsanalyse te laten uitvoeren? Dan raden we aan om eerst deze vragen te beantwoorden. 

In onze webwinkel vind je verschillende oplossingen waarmee je een beveiligingsanalyse kunt uitvoeren:

  • Systematische cyberbeveiligingsscans van Holm Security. Met deze scans krijg je op een begrijpelijke manier inzicht in de risico’s die worden gerangschikt van meest naar minst kritisch. Daarbij ontvang je advies van een cybersecurity expert. Meer over Holm Security.
  • Pentesten van MyDigitals. Met een pentest worden de kwetsbaarheden binnen de omgeving opgespoord door een gesimuleerde ‘hack-aanval’. Hierbij worden methodes toegepast die een cybercrimineel ook zou kunnen gebruiken. De test brengt zo beveiligingslekken en zwakke plekken in kaart. Meer over MyDigitals.
  • Security- en data assessment van Cloud Life. Cloud Life Protect 365 bestaat uit uitgebreide assessments waarbij experts de beveiliging van de Microsoft 365-omgeving op een grondige manier onderzoeken en alle gegevens in kaart brengen. De resultaten geven meer grip op de informatiestromen binnen de onderwijsinstelling. Ook krijg je een goed overzicht van de beveiligingsrisico’s die jullie lopen. Meer over Cloud Life.
  • Microsoft 365 APK. Met de Microsoft 365 APK controleer je of de onderwijsomgeving goed en veilig is ingericht. Een van onze consultants loopt tijdens een gezamenlijke werksessie de omgeving na op verschillende punten en daarbij krijg je advies over bepaalde instellingen. Meer over de Microsoft 365 APK.

Wil je weten wat het verschil is tussen deze ? Bekijk dan de vergelijking tussen beveiligingsanalyses

Microsoft 365 dashboards en Secure Score

Werken jullie met Microsoft 365? Microsoft biedt verschillende vulnerability dashboards aan waarin je zelf actief analyses kunt zien en kwetsbaarheden binnen de omgeving ontdekt. Vervolgens kun je hier actie op ondernemen. Daarnaast heb je de Secure Score: deze geeft aan hoe hoog jullie tenant scoort op beveiliging. Je krijgt direct handige tips om de score te verhogen.

Microsoft Sentinel is ook een mooie oplossing waarmee je een goed overzicht krijgt van de beveiligingsrisico’s. De applicatie maakt hier geavanceerde analyses van en neemt je complete infrastructuur hierin mee. De verschillende Microsoft Defender producten kun je vervolgens inzetten om bepaalde risico’s te verkleinen.

Benieuwd welke oplossing het beste bij jullie onderwijsinstelling past? We adviseren je graag! Neem hiervoor contact met ons op.

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl