Achter de schermen

Eigen apparaat maakt leerkracht flexibel, veilig én tevreden

Steeds meer leerkrachten krijgen een laptop van hun werkgever. Bij AMOS Onderwijs, een onderwijsgroep die bestaat uit 28 scholen in Amsterdam maakt de (digitale) werkplek deel uit van de HR-visie. Het doel is dat leerkrachten zo prettig en flexibel mogelijk hun werk kunnen doen.

Stichting AMOS telt in de hoofdstad zo’n 7.500 leerlingen en 800 collega’s. Het is een ondernemende groep scholen waar veel nadruk ligt op kansengelijkheid, vertelt Arie van Loon, lid van het College van Bestuur. “Wij zijn een gemêleerde scholengroep, van Jenaplan tot Dalton en van klassiek tot tweetalig onderwijs. Onze scholen zitten in uiteenlopende wijken, van de Wildemanbuurt in Nieuw-West tot Oud-West, IJburg en Amsterdam-Noord. Kansengelijkheid komt tot uiting in verschillende concepten die wij draaien, waarbij we proberen aan te sluiten bij de behoefte in de wijk. Bijvoorbeeld buitenschools aanbod in het ontwikkelen van taalvaardigheden voor leerlingen die minder met de Nederlandse taal in aanraking komen. Maar ook met voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs.

Iedereen een Surface Pro

Digitalisering is een ander, belangrijk, onderdeel van de visie. “We zijn enkele jaren geleden actief aan de slag gegaan met het terugdringen van verzuim. In een krappe arbeidsmarkt moet je zorgen dat mensen minder uitvallen en moet je bovendien ook aantrekkelijk zijn voor zij-instromers.” Voor een voltijds docent met 25-26 contacturen per week is het lastig om volledig flexibel te werken, maar buiten die uren streeft AMOS daar wel naar. “Als kantoorwerkers zich een dag niet zo lekker voelen, dan kunnen ze nog thuiswerken. Voor een leerkracht gaat dat niet. Maar we willen hen wel helpen om hen buiten hun contacturen zo flexibel mogelijk te maken. Dus voel je je een keer niet zo fit, dan doe je wel je contacturen en ga je daarna lekker naar huis.”

Om dit mogelijk te helpen maken nam de organisatie van Van Loon drie jaar geleden afscheid van alle desktopcomputers op de werkplekken. “Of je nu een conciërge bent, leerkracht of bestuurder: iedereen krijgt een Surface Pro. Een eigen apparaat met een luxe uitstraling. We willen aan onze mensen laten zien dat we in ze investeren. Dus met een docking station voor het smartboard in de klaslokalen; je sluit je Surface Pro er gewoon op aan, en klaar. En als je eens je werk wil afmaken in het koffiehuis op de hoek neem je je laptop ook gewoon mee. We zijn volledig gemigreerd naar de cloud en je kunt vanaf elke locatie bij je bestanden.”

Telefooncentrale naar Teams

Al ruim een jaar voor de corona-uitbraak In Nederland, in maart 2020, werkten de scholen van AMOS al in Microsoft Office 365 en in Teams. “Tijdens de lockdown is dat wel veel intensiever geworden. Onder meer het bellen doen wij nu via Teams. Als je bijvoorbeeld als docent met ouders belt, dan doe je dat met als uitgaande en zichtbare nummer het telefoonnummer van de school. Zo voorkom je dat leerkrachten alleen gebruik kunnen maken van de één of twee centrale telefoons in hun schoolgebouw en zorg je er ook voor dat hun privénummers niet lekken.” Een andere verandering is het beeldbellen, een functie die vooral voor interne overleggen tussen collega’s veel aan populariteit heeft gewonnen. “Je merkt dat mensen er het afgelopen jaar aan gewend zijn geraakt om op die manier te communiceren.”

Het precieze effect van de digitaliseringsmaatregelen is lastig te meten, denkt Van Loon. “Dat heeft onder meer te maken met de corona-pandemie die er kort na kwam. Wel is het zo dat ons verzuim vroeger hoog was en dat het verzuimpercentage na de invoering van onze nieuwe HR-visie terug is gedaald van 7 naar 5,2 procent. Dat is onder het landelijke gemiddelde voor onderwijs. Ons HR-beleid bevat natuurlijk wel meer componenten dan alleen de werkplek, maar we merken wel dat onze mensen het op prijs stellen. Bijvoorbeeld wanneer leerkrachten uit dienst gaan, krijgen we later wel eens terug dat het bij hun nieuwe werkgever niet zo goed geregeld is.”

Volgende stap in security

Door de apparaten te beheren met Microsoft Intune is het systeem heel veilig. “Eigenlijk is het best gek als mensen hun privélaptop moeten gebruiken om mobiel te werken. In de praktijk gaan ze dan toch snel bestanden downloaden en dan staan er bijvoorbeeld leerlinggegevens op privéapparatuur. Bij onze laptops is het zo dat in geval van verlies of diefstal, we deze heel simpel kunnen resetten om te voorkomen dat gevoelige gegevens op straat komen te liggen.” Inmiddels kijkt AMOS alweer naar de volgende stappen. “2018 stond in het teken van de invoer van persoonlijke apparaten. In 2019 gingen wij volledig naar de cloud. In 2020 hebben wij het werken met een VPN voor alle scholen ingevoerd. Alles draait in een beheerde omgeving met Anti-DDoS-beveiliging en een goede firewall. Dit jaar hebben wij de stap gemaakt naar telefonie in Teams. Nu willen we verder kijken, zoals naar betere implementatie van alle beveiligingsopties in onze nieuwe A5-licentie. Dat is nodig omdat leerlingen Teams inmiddels ook intensief gebruiken. Daarop willen we wat meer controle hebben.”

Ontvang elk kwartaal de nieuwe artikelen per mail

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl