Achter de schermen

"Vanaf dag één enthousiast over de mogelijkheden van ICT"

In de rubriek ‘Geef het stokje door aan…’ vertellen mensen uit het onderwijsveld op welke manieren zij innovatief zijn in ICT. Deze keer is het de beurt aan Lenny van den Oetelaar, stafmedewerker ICT bij Onderwijsstichting KempenKind, een stichting met vijftien basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs en een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

“Ik voel mezelf helemaal geen innovator, maar ik ben wél iemand die overal kansen ziet, mijn kennis graag met anderen deelt en continu op zoek is naar verbinding. Juist óók buiten de muren van onze scholen. Een van de oud-bestuursleden van onze stichting noemde mij altijd de maïzena van KempenKind, omdat ik altijd mensen met elkaar in verbinding probeer te brengen.”

Minecraft avant la lettre

“Toen ik ruim vijfentwintig jaar geleden in het onderwijs begon, waren computers in het klaslokaal zeldzaam. Mijn eerste baan als leerkracht was toevallig op een school die als één van de eerste scholen gebruik maakte van computers in de klas. Omdat mijn toenmalige collega last had van reuma kreeg ik de taak om de kabels te trekken en het netwerk aan te leggen. Ik was eigenlijk vanaf het eerste moment enthousiast over de mogelijkheden van ICT in de klas. Al heel snel introduceerde ik bijvoorbeeld het project ‘Active Worlds’, een soort Minecraft avant la lettre, in mijn lessen. Ik zag meteen hoe leuk de kinderen dat vonden en dat ze er veel van opstaken.”

Probleemoplossend denken

“Tijdens mijn opleiding was ik altijd al bezig met techniek, maar dan vooral in de zin van probleemoplossend denken. Er is een probleem, en welke materialen ga je gebruiken om dat probleem op te lossen. Of dat nu analoge of digitale tools zijn maakt niet uit. Het gaat over de manier waarop je een probleem benadert. Tot op de dag van vandaag zie ik hoe probleemoplossend denken met de inzet van techniek de samenwerking tussen kinderen stimuleert en hun creativiteit prikkelt. Ik werk bijvoorbeeld veel met Technisch Lego, waarbij de leerlingen via een app programmeren. Lego heeft hele leerlijnen en lessen waarbij vanuit een maatschappelijk vraagstuk oplossingen gezocht worden. Bijvoorbeeld hoe kunnen we ervoor zorgen dat we op de maan kunnen gaan wonen? Hoe kom je aan zuurstof, voedsel en energie? Leerlingen bouwen een maanbasis en met de Lego Wedo set ook een programmeerbaar voertuig bijvoorbeeld. Ze maken een presentatie en leggen hun oplossing uit. Maar ook weer Minecraft for Education waar het bouwen in een virtuele wereld gebeurt en leerlingen samen oplossingen bouwen en opdrachten uitvoeren in een afgeschermde wereld.’

De kracht van verbinding

“Als leerkracht heb ik de mogelijkheden van ICT in de klas vanaf dag één omarmd. Daarnaast ben ik heel erg van het delen van kennis, want dat is wat mij betreft de enige manier om écht vooruit te komen. Ik ben dan ook continu op zoek naar verbinding: tussen collega’s, andere scholen, kennispartners, maar ook het bedrijfsleven. Als bovenschoolse ICT’er ben ik altijd met techniekonderwijs bezig en dat draag ik ook uit. Zo ben ik in contact gekomen met het Kempische Ondernemers Platform (KOP), een ondernemersvereniging uit onze regio. Veel bedrijven zitten te springen om technische mensen en het KOP is dan ook enthousiast over de manier waarop ik kinderen kennis laat maken met techniek. Het KOP ondersteunt mijn enthousiasme over techniekonderwijs. Bedrijven denken mee met mijn team en andere leerkrachten en faciliteren ons daarbij. Samen ontwikkelen we allerlei leskisten waarin we zaken als techniek, programmeren en duurzaamheid onder de aandacht brengen bij kinderen. Deze leskisten kunnen door basisscholen uit de regio geleend worden.’

Inspireren en stimuleren

“Die verbinding zoek ik ook met de scholen binnen onze stichting, zoals onze (V)SO-school de Groote Aard. Daar werk ik sinds kort als docent ICT & Techniek vanuit het idee om een doorgaande leerlijn op te zetten voor digitale geletterdheid en techniekonderwijs. We willen onze leerlingen voorbereiden op de digitale wereld waarin ze leven. We gebruiken daarvoor de bestaande Leerlijn (V)SO Digitale geletterdheid 2017 (gewoonmediawijzer.nl) Deze hebben we helemaal uitgesplitst in losse doelen en we maken kant en klare lessen of zoeken er bestaande lessen bij, zodat onze collega’s ook kunnen werken met deze leerlijn. In Teams slaan we deze lessen op met linkjes naar filmpjes en voorbeelden, zodat de voorbereiding voor de leerkrachten minimaal is. De Lego zetten we ook in bij digitale geletterdheid, bij het onderdeel computational thinking. Zo komen techniekonderwijs en digitale geletterdheid bij elkaar.’

Inrichting practicumlokaal

Tot slot ben ik door VO-school het Pius X College in Bladel gevraagd om mee te denken over de inrichting van een practicumlokaal voor basisschoolleerlingen om mee te denken over de inrichting van een practicumlokaal waarin we les geven aan basisschoolleerlingen. Op die manier hopen we meer jongens én meisjes op jonge leeftijd al te enthousiasmeren voor techniek in de breedste zin van het woord. En ICT speelt daarin natuurlijk een hele grote rol. Tot slot ben ik ook actief binnen de KempenKind Academie, waarin we regelmatig webinars en workshops organiseren met collega’s en vakgenoten. Zo hebben we laatst aandacht besteed aan het gebruik van een green screen tijdens lessen. Allemaal initiatieven om mensen enthousiast te maken over techniek en ICT in het bijzonder.”

Lees ook de andere interviews uit de rubriek 'Geef het stokje door aan...'

Ontvang elk kwartaal de nieuwe artikelen per mail

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl