Achter de schermen

SMART Learning Suite voor lessen met veel interactie

Een echte duizendpoot, multi-tasker en enthousiast gebruiker van interactieve werkvormen in het onderwijs. Zo zou je Cherelle Bouwen met recht kunnen omschrijven. Ze maakt enthousiast gebruik van de SMART Learning Suite. “Als je lessen wilt geven met een hoge betrokkenheid van leerlingen en veel interactie, dan zou ik zeker kiezen voor de SMART Learning Suite.”

Cherelle Bouwen geeft van maandag tot en met woensdag les aan groep 8 van de Max Velthuijsschool in Den Haag. Daarnaast is ze op donderdag didactisch trainer bij de Jan Ligthartschool en op vrijdag didactisch begeleider op de P.H. Schreuderschool, ook in Den Haag. “Als didactisch trainer/begeleider kijk ik samen met de directie en de intern begeleider wat er op het gebied van lesgeven al sterk staat in de school en waar er stappen gemaakt kunnen worden. Regelmatig bereid ik samen met leerkrachten lessen voor en vervolgens geef ik deze les in andermans klas: wat doet dat met de leerlingen? Wat zien we gebeuren? Daarna observeer ik zo’n zelfde les bij deze collega, daar komen mooie inzichten uit! Aansluitend op alle observaties geef ik trainingen en begeleiding. We kijken dan samen naar wat al heel goed lukt en waar het team behoefte aan heeft.”

Veel energie

Alsof de week daarmee nog niet vol zit, heeft ze ook nog haar eigen bedrijf Teach&Cher, van waaruit ze lesmaterialen, werkvormen, spellen en ideeën deelt om leerkrachten te inspireren en motiveren om ‘outof-the-box’ te denken. “Veel mensen vragen me hoe ik dat allemaal red, maar ik heb een heel overzichtelijke to do-lijst, heb van mezelf veel energie en werk snel en doordacht. Dat helpt wel! Bovendien, juist door de software goed in te zetten, hoef ik niet meer ’s avonds nog urenlang nakijkwerk te doen. Leerlingen krijgen immers direct feedback in het proces of kijken hun werk zelf na, om zo het eigenaarschap te bevorderen.”

Constant interactie

De SMART Learning Suite Online (of SMART Lumio zoals het nu heet) helpt haar bij haar werkwijze. Al haar lessen staan erin en daarnaast zijn er veel verschillende onderdelen die ze op allerlei manieren tijdens de les kan inzetten, waaronder presentaties, YouTube-filmpjes, werkvormen, games en testjes. “In een van de beginfases van mijn les geef ik een kort assessment. Een reeks korte vragen en/of opdrachten om te checken waar de leerlingen nu staan in verhouding tot het komende leerdoel. De leerlingen vullen deze vragen in en binnen no-time heb ik een Excel-bestandje met de uitslagen. De leerlingen kunnen dan zelf zien hoeveel van de x-aantal vragen ze goed hebben. Met deze informatie kunnen zij (of ik) een keuze maken. Doen ze mee met de instructie? Met welk niveau gaan zij aan de slag deze les? Wat hebben zij nodig? Tijdens de les zet ik ook vaak shout it out in. Dan stel ik snel een vraag tussendoor die ze binnen 30 seconden moeten beantwoorden. Dit gebruik ik ook voor lessen zoals begrijpend lezen: Wat denk je dat deze les je gaat brengen? Wat zegt de titel jou? Welke moeilijke woorden kom je tegen? Welke betekenissen ken je al? Gedurende de les worden deze antwoorden naar het bord gestuurd. Op die manier wordt de les heel interactief.”

Soms doet ze ook een mid-lesson stop. “Dan leg ik de les even stil om een filmpje te tonen, een fout uit te pluizen of een kritische vraag te stellen. Ook zo kan ik zien hoe ver ieder kind is. Eigenlijk peil ik de hele les door: heb ik hun aandacht nog? Hoever zijn ze? Moet ik iets anders gaan doen? De software zorgt ervoor dat ik al die middelen heb. Ook vraag ik aan het eind van de les vaak de tips en tops van de kinderen. Die verwerk ik dan weer in de les van de dag erna.”

Liever creatiever

SMART Lumio bevat ook veel game based activities. Dit zijn twaalf spellen volgens een bepaald format, waarvan je zelf de inhoud kunt bepalen. Een van die spellen is Speed up. Tot vier personen kunnen dan met autootjes racen: als je snel genoeg het antwoord op een vraag geeft, blijft het autootje rijden. Ideaal voor het automatiseren! Lumio werkt ook goed binnen de Max Velthuijsschool, omdat zij onder andere met Snappet werken. Alle leerlingen vanaf groep 4 hebben een iPad. Lumio bevat bovendien allerlei formats voor werkvormen, bijvoorbeeld voor het maken van een mindmap, die de leerlingen op hun iPad kunnen invullen. “Ik word zelf heel creatief van de SMART Learning Suite, doordat ik mijn eigen sausje kan gieten over deze werkvormen en deze actief kan maken.”

Minder nakijkwerk

Ook het geven van toetsen is mogelijk. Je hebt bijvoorbeeld de optie om de leerling een kort antwoord te laten invullen. Iets als: Ik …. boos op jou (worden). Bij de leerlingen die hier ‘word’ invullen, rekent hij de vraag goed. “Daardoor hoef ik zelf het werk van de leerlingen niet meer na te kijken. En ik kan zien met welke onderwerpen de klas meer of minder moeite heeft.”

Op haar website Teach&Cher en socials deelt Cherelle nog meer inspiratie voor het werken met Lumio.

Ontvang elk kwartaal de nieuwe artikelen per mail

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl