Het is niet altijd even makkelijk om de leerlingen op een creatieve manier mee te nemen door de 11 competenties die horen bij de 21e eeuwse vaardigheden. Want hoe kun je bijvoorbeeld de competentie programmeren stimuleren in de klas? En wat betekent het precies?

Computational thinking

De competentie computational thinking kun je op twee manieren uitleggen. Enerzijds gaat computational thinking over het logisch benaderen- en het procesmatig oplossen van problemen. Anderzijds gaat het over kennis maken met programmeren en het ontleden van computertechnologie.

Wil je aan de slag met programmeren in je klas, maar weet je niet waar te beginnen? Bekijk dan dit artikel, waar we 4 laagdrempelige mogelijkheden benoemen om te programmeren in je klas. En daar heb je helemaal geen dure robots bij nodig!

Ook heeft Miranda Wedekind onlangs een mooi column geschreven over dit onderwerp. Hierin vind je allerlei tips over hoe je op een simpele manier aan de slag gaat met digitale geletterdheid in de lagere klassen. Bijvoorbeeld het gebruik van de Beebot, dit is een klein robotje dat je kunt programmeren. Lees hier de column van Miranda Wedekind.

Informatievaardigheden

Leerlingen zoeken regelmatig naar informatie op het internet. Dan is het belangrijk om hen een veilige omgeving te bieden. Er is natuurlijk ontzettend veel informatie te vinden en vaak is het lastig te beoordelen welke informatie betrouwbaar is, zeker voor jonge kinderen.

De organisatie WizeNoze wil het internet toegankelijk maken voor kinderen en doet dit met een speciale zoekmachine: Web for Classrooms. Deze zoekmachine helpt leerlingen bij het formuleren van de zoekvraag en toont daarnaast enkel de geschikte en betrouwbare informatie op het leesniveau van de gebruiker. Ideaal om leerlingen op een verantwoorde manier kennis te laten maken met het internet. Hier lees je er meer over. Je vindt Web for Classroom in onze webwinkel.

Mediawijsheid

Adobe speelt, vooral met Spark Premium, in op 21e-eeuwse vaardigheden, waaronder mediawijsheid. Met Spark kunnen leerlingen online verhalen vertellen en deze vervolgens delen. Zo maken leerlingen via Spark kennis met mediaswijsheid.  Ze leren kritisch na te denken over wat je waar wilt delen. Je kunt immers je projecten delen via social media en leren inschatten wat de waarde of het gevaar daarvan is. Het leert nadenken over hoe benut je de media-samenleving in je ontwikkeling en hoe ga je ermee om?

Spark is een gratis programma dat wij voor scholen bestellen, wanneer zijn met leerlingen gebruikmaken van de Creative Cloud van Adobe.

Portfolio met Spark Page

Met Spark Page maak je een eigen webpagina die je vult met tekst, video, afbeeldingen en linkjes. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld een werkstuk maken met Page, maar ook een interactief portfolio met alle creaties die ze de afgelopen periode gemaakt hebben. Dit idee hebben we uitgewerkt in een lesplan waarin je stap voor stap meegenomen wordt in de mogelijkheden van Spark Page en precies ziet hoe leerlingen hiermee een portfolio maken.