Computational thinking in de klas

Minecraft in de klas

Minecraft wordt al jarenlang gespeeld door kinderen over de hele wereld. Voor scholen is er een aangepaste versie: Minecraft Education. Maar hoe gebruik je deze versie in de klas? Op deze pagina lees je meer!

Hoe gebruik ik Minecraft in de klas?

Als je een beetje creatief bent, kun je Minecraft Education eigenlijk voor iedere les inzetten. Denk aan rekenen (blokken van een muur tellen), verkeer (verkeerssituaties oplossen) of geschiedenis (een wereldwonder namaken). Probeer de leerdoelen en opdrachten uit de gebruikelijke lesmethode te koppelen aan de werelden in Minecraft. 

Gelukkig hoef je de lessen niet helemaal zelf te bedenken, want er zijn speciale lessen en werelden waar je als leerkracht gebruik van kan maken! Tip: gebruik de zoekfunctie en stel de leeftijdscategorie en het vakgebied in als filter. 

Een paar voorbeelden van leuke werelden en lessen:

  • Generation AI: les van één uur over ethische en verantwoorde AI (kunstmatige intelligentie) - vanaf groep 3
  • VVN Minecraft Verkeerseducatie: oefenen met verkeerssituaties - vanaf groep 5
  • Frozen Planet: samenwerking met BBC Earth, over dieren en klimaatverandering - vanaf groep 5/6 (Engels)
  • Artemis Mission: samenwerking met de NASA, over de ruimte en raketten - vanaf groep 3 (Engels)
  • Rijksmuseum op Pootjes: oefenen met insecten, kunst en de tuinen van het Rijksmuseum – vanaf groep 3
  • Cloudcraft: over leven met de cloud - vanaf groep 4/5 (Engels)
  • Active Citizen: over een betere, vredigere wereld - vanaf groep 4/5 (Engels)
  • Privacy Prodigy: over het beschermen van persoonlijke gegevens - vanaf groep 3 (Engels)

Tip: verdeel de klas in groepjes en laat de leerlingen samenwerken aan een opdracht om te oefenen met communiceren. Zo moeten ze overleggen: wat gaan we bouwen? Welke materialen zullen we gebruiken?

Benieuwd naar hoe andere scholen Minecraft Education inzetten? Lees de tips van Rein Kroon en kijk de video waar Jorne Dijkerman (leerkracht groep 8) verteld over zijn ervaringen met Minecraft Education in de klas. Bekijk hieronder ook het webinar over Minecraft toepassen in de klas. 

 

Aan de slag!

Minecraft is onderdeel van het Microsoft basispakket (A3). Werken jullie op school met Microsoft 365? Dan kun je waarschijnlijk zonder extra kosten aan de slag! Vraag dit na bij je ICT-beheerder. Lees hoe je (als beheerder) Minecraft beschikbaar stelt.

Werken jullie met Google? Ook dan kun je Minecraft gebruiken! Bekijk hiervoor de licentie voor Google-scholen die geen Microsoft-technologie gebruiken.

Wij bieden een workshop aan waarin je samen met collega’s leert hoe je Minecraft goed inzet in de klas. Ook is er een handige tutorial beschikbaar.

Wat is Minecraft?

Minecraft is een creatief spel: een soort grote blokkendoos waarin leerlingen een eigen virtuele wereld kunnen bouwen. Hierdoor leren zij samenwerken, communiceren en kritisch denken. Ook prikkelt het spel creativiteit en probleemoplossend vermogen. Dit zijn allemaal belangrijke 21e eeuwse vaardigheden: competenties die leerlingen voorbereiden op de toekomst. 

Ook niet geheel onbelangrijk: leerlingen vinden Minecraft leuk! En dat zorgt ervoor dat zij meer betrokken zijn bij de lesstof.

Wat is het verschil tussen Minecraft en Minecraft Education?

Minecraft Education is speciaal ontwikkeld voor het onderwijs en verschilt hierdoor op een paar manieren van de ‘gewone’ Minecraft. In deze Education versie:

  • kun je leerlingen helpen die verdwaald zijn in de wereld of opgesloten zijn in hun eigen bouwwerk. Via de chatfunctie verstuur je dan een boodschap. Ook is het mogelijk om het spel stil te zetten tijdens een uitleg.
  • is één leerling of leerkracht de eigenaar van de wereld, deze persoon ‘host’ als het ware de wereld voor de andere leerlingen. 
  • zit een portfolio en camerafunctie. Leerlingen maken foto’s van hun bouwwerk en zetten een verslag hiervan in hun eigen portfolio. Zij kunnen dit portfolio als PDF naar jou als leerkracht sturen. Zo krijg je inzicht in de bouwprestaties van de leerlingen.
  • kun je schrijfborden gebruiken waarop je opdrachten of extra informatie plaatst. Op deze borden kan de leerling ook het antwoord van een opdracht of vraag typen. 
  • zit een functie die de opdrachten voorleest. Minder taalvaardige kinderen kunnen op deze manier ook aan de slag met Minecraft.
  • zit een CodeBuilder, waarmee kinderen leren coderen.

Vragen of meer informatie?

Onze Servicedesk staat voor je klaar. We zijn elke werkdag bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur. 030 2856870 info@apsitdiensten.nl